Leander Kahney „Apple smegenys: Steve’o Jobso verslo paslaptys“

Prieš kelerius metus įsikūrusi leidykla „Obuolys“ vis suranda dar lietuviškai neišleistų perlų, kuriuos žmonės noriai perka. Pasinaudojusi vis dar augančia „Apple“ produktų manija Lietuvoje, ši leidykla išleido Leanderio Kahney knygą „Inside Steve’s Brain“. Kad pritrauktų daugiau pirkėjų („Styvas“ Lietuvoje nelabai brand’as), leidėjai lietuviška knygos pavadinimą supopsino – „Apple smegenys: Steve’o Jobso verslo paslaptys“. Bet tai jiems atleidžiu: paskutinėje pastraipoje paaiškinsiu kodėl.

Leanderis Kahney yra populiaraus tinklaraščio „The Cult of Mac“ autorius. Prieš porą metų jis išleido to paties pavadinimo knygą, apie fanatizmą „Mac“ produktų šeimai. Turiu įsigijęs šią knygą, tačiau nuo pradžios iki galo jos taip ir neperskaičiau – pasitenkinau atskirais skyriais. Knyga „The Cult of Mac“ iš principo yra „Apple“ produktų kūrimo istorija ir trumpai paliečiamos priežastys, kodėl pirkimo motyvas dažnai yra fanatizmas. Dauguma „Apple“ istorijos faktų jau ir taip žinoma, kad skaityčiau juos dar kartą.

„Apple smegenys: Steve’o Jobso verslo paslaptys“ iš principo yra dar kartą pakratota „Apple“ istorija, tiesiog pažvelgta per kiek kitokią – Steve Jobso asmenybės prizmę. Anotacijoje rašoma – „Kas šis žmogus – genijus ar tironas?“. Knygoje paliečiamos šiek tiek jo, kaip griežto, reiklaus ir ne akademinio vadovo savybės, tačiau autoriaus atsakymas į šį klausimą aiškus – „S.Jobsas yra genijus“. Pratęsdamas savo knygų seriją („The Cult of Mac“, „The Cult of iPod“), L.Kahney galėjo šią knygą pavadinti „The Cult of Steve Jobs“.

„Apple smegenys: Steve’o Jobso verslo paslaptys“ kalba apie tai, kaip neigiamos asmeninės Steve Jobso savybės – narciziškumas, pedantiškumas, perdėtas pedantizmas ir totalus pasikliovimas intuicija – prisidėjo prie „Apple“ sėkmės. Prie to nei pridėsi nei atimsi. Verta prisiminti, jog istorijoje gausu garsių ir perversmus sukėlusių mokslininkų, šedevrus kūrusių menininkų, kurių asmeninės savybės apibūdinamos kaip neigiamos. Jie dažnai būdavo nepakantūs, nedraugiški, įžūlūs, pamišę … Kraštutinumų niekas nėmgėsta, bet ant krašto laviruojantys asmenys dažnai būna pasaulio progreso varikliai.

Ši knyga šiek tiek atskleidžia „Apple“ kompanijos valdymo struktūrą. Ji, vadovaujama S.Jobso, toli gražu nėra svajonių darbovietė eiliniams kompanijos darbuotojams. Asmeninės Steve Jobso savybės persismelkia per visą didžiulę „Apple“ kompanijos struktūrą. Produktų kūrimas slepiamas nuo „Apple“ darbuotojų, darbuotojai gali būti atleisti už bet kokį nusižengimą, planavimas beveik neegzistuoja, o permainos krečia nuolat.

Tuo tarpu „Apple“ darbuotojus motyvuojančią frazę Steve Jobsas pasakė pats prieš kelis dešimtmečius, bandydamas tuometinį „Pepsi“ kompanijos vadovą prikalbinti ateiti dirbti į „Apple“. „Ar tu nori likusį savo gyvenimą praleisti pardavinėdamas saldintą vandenį ar nori turėti šansą pakeisti pasaulį?“. „Apple“ darbuotojai jaučiasi turintys galimybę pakeisti pasaulį. Jie jaučiasi kaip verslo pasaulio piratai – „Geriau būsiu piratu, nei stosiu į laivyną“ – to paties S.Jobso žodžiai.

Ar tokia situacija gera „Apple“ kompanijai? Taip. Bet būtina tokios sistemos lipdančioji dalis – kompanijos produktų sėkmė. Darbuotojus motyvuoja klientų fanatizmas „Mac’ams“, „iPod’ams“ ar „iphone’ams“. Mano nuomone, sukūrus vieną ar kitą nesėkmingą produktą, stipriai kristų dirbančiųjų motyvacija, kurią sunkiai tebūtų galima atstatyti.

Antras klausimas – ar „Apple“ gali gyvuoti be Steve Jobso? Akcininkams tai skaudžiausias klausimas visiems „Apple“ akcininkams. Manau, kad tokia „Apple“ egzistuoti be jo negali. Todėl „Apple“ kompanijos SWOT analizėje Steve Jobso vardu galima užpildyti visą „Threats“ laukelį. Be S.Jobso „Apple“ privalės transformuotis iš esmės – klausimas, kaip pasikeis jų produktai. Kaip „Apple“ produktų fanas, tikiuosi, kad nepablogės.

Skaitydamas knygos vidurį mintyse pagyriau Rasos Krulikauskienės vertimą, kol neatsiverčiau lemtingojo 169 puslapio, kuriame vienoje pastraipoje yra tokios frazės kaip „2007-aisiais Apple išleido Safari paieškos sistemą, skirtą Windows“ ir „AppleTV sėkmingai dirba su Windows sistema, kaip ir Apple oro uostų WiFi prieigos taškai“. Ponia vertėja, gerbiamieji redaktoriai – „Safari browser“ yra „Safari naršyklė“, o „Apple Airport“ yra bevielio ryšio stotelė. Po tokių akibrokštų už akių pradėjo kliūti ir kitos vertimo klaidos (geras vertimas yra toks, kurio klaidos netrukdo skaityti).

Gera žinia yra ta, kad lietuvišką šios knygos versiją galima įsigyti už 30 litų LEVEL.lt (knygynuose ir parduotuvėse 4-8 litais brangiau). Keistas atvejis – tai pigiau, negu originalo kalba išleista knyga kainuoja „Amazon“. Jei neklystu, tai pirmas „Obuolio“ leidyklos bandymas verslo knygų segmente, todėl linkiu jiems sėkmės. Šiuo metu verslo knygas leidžiančios leidyklos („Verslo žinios“ + didžiosios senosios leidyklos) laikosi „premium“ kainodaros strategijos ir verslo knygos kainuoja „nuo 60 litų“. Rezultatas – „Apple smegenys: Steve’o Jobso verslo paslaptys“ mačiau tiek „Rimi“, tiek „Baltų lankų“ perkamiausių knygų dešimtukuose, kur verslo knygos yra retas svečias. Dėl tokios „Obuolio“ leidyklos kainodaros strategijos esu linkęs atleisti knygos pavadinimo „nupopsinimą“.

Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.

5 komentarai

  1. ezg - 2008 12 8, 18:27

    O iš esmės galima ko nors daugiau pasisemt iš šitos knygos, nei tik Apple istorijos pažinimo?

  2. Algirdas - 2008 12 12, 03:29

    Knygą „Apple smegenys“ išleido leidykla „Obuolys“!
    Tik sutapimas? ;-)

  3. Gis - 2008 12 20, 11:17

    Vertimas grynai filologinis – skaitosi lengvai, bet specifiniai terminai isversti, kaip cia svelniau pasakius, – paskubomis. Teko nemazai techniniu terminu atkoduoti i anglu kalba kad suprasciau apie ka rasoma. Is kai kuriu finansiniu terminu vertimo juokiausi iki asaru :)

  4. Verslo valdymo sistemos - 2013 10 24, 11:21

    Ech…kai išėjo filmas apie Jobsą – tai ir knygos niekas nebeskaitys :) bet gera, gal net geresnė už patį filmą.

  5. สาระน่ารู้ - 2014 10 14, 01:07

    สาระน่ารู้

    Simonas Bartkus | Blog » 2008 » Gruodis

Leave a reply