Kodėl sausis aviacijoje nusineša silpniausiuosius

Šis įrašas parašytas „Pinigų karta“ ekspertų skilčiai ir jį galima perskaityti čia.

Dar neatėjo vasario mėnesio vidurys, o šie metai iš Europos aviacijos žemėlapio nusinešė du ryškius vardus – ispanų vežėją “Spanair” ir Vengrijos nacionalinę aviakompaniją “Malev”. Vardai garsūs su ilgomis istorijomis. Abi aviakompanijos buvo didžiųjų aljansų narės (“Spanair” – “Star Alliance”, o “Malev” – “oneworld”).

“Malev” buvo ilgametis Vengrijos nacionalinis pasididžiavimas – aviakompanija įkurta iš karto po II Pasaulinio karo, po Vengrijos išsivadavimo iš už “Geležinės uždangos” Budapeštą jungė su Niujorku ir Torontu. Tačiau, “Malev” gyvybė užgeso vasario 3 dieną, 6 val. ryte dar kartą parodydama, jog žiaurus aviacijos verslas šventųjų neturi.

Šalia “Spanair” ir “Malev” į sąrašą dar galime įtraukti nedidelę Čekijos aviakompaniją “Czech Connect Airlines”, kuri veiklą sustabdė šį sausį.

Tačiau šis straipsnis ne aviakompanijų istoriją. Pažiūrėkime į Europos aviakompanijų veiklos pabaigos datas. Mūsų “flyLAL” paskutinio skrydžio diena buvo 2009 mėn. sausio 17 diena. 2010 m. sausio 17 dieną bankroto paraišką teismui pateikė “Japan Airlines”. Šiemet “Spanair” širdis sustojo 2012 m. sausio 25 dieną, “Malev” – vasario 3 d. “Malev” turėjo sustoti irgi sausį, tačiau aviakompanijos vadovybė principingai nestabdė veiklos tol, kol vieną rytą, tarpusavyje nesitarę, net du oro uostai (Dublino ir Tel Avivo) atsisakė išleisti aviakompanijos lėktuvus (kas rodo, jog sąskaitos nemokėtos jau seniai).

Daugiausia aviakompanijų veiklą sustabdo būtent sausį. Kodėl? Kodėl sausis tampa giltine, kuris nušluoja silpniausius aviacijos verslus?

Atsakymas paprastas kiekvienam verslininkui.

Daugeliui versle nuolat tenka spręsti grynųjų pinigų srautų uždavinius – dažniausiai klientai sąskaitas apmoka po X dienų nuo pateiktų prekių, o gaminti (ir apmokėti sąskaitas) reikia šiandien. Atsiradęs laiko tarpas tarp išlaidų ir įplaukų gali būti skausimgas.

Tuo tarpu aviakompanijų verslas yra priešingas – finansų specialistai tai vadina “cash positive”. Čia daugybė klientų sumoka pinigus į priekį – keleiviai perka bilietus prieš savaites ar net mėnesius. Tuo tarpu apmokėti daugelį sąskaitų (atlyginimus darbuotojams, aviacinį kurą, rinkliavas oro uostams ir bendrovėms, aptarnaujančioms lėktuvus ant žemės) reikia tik įvykdžius skrydį (ir tai dažniausiai dar su tam tikru sutartu atidėjimu).

Aviakompanijos sąmoningai skatina pirkti kuo anksčiau, pigiau parduodamos išankstinius bilietus ir taip pritraukdamos pinigus – visi supranta, jog šimtas litų šiandien turi didesnę vertę nei šimtas litų po mėnesio. Jei dviejų šimtinių vertės skirtumas per mėnesį beveik neišžiūrimas, tai įsivaizduokite, jog turite 3 milijonus klientų per metus, kurie kiekvienas atneša po 300 EUR (“Malev” atvejis) ir šis pinigų srautų skirtumas pasidaro vertingas.

Pastaruosius kelerius metus aviakompanijos vis daugiau bilietų parduoda internetu savo tiesioginiams klientams, todėl teigiamo pinigų srauto įtaka darosi dar ryškesnė. Ypač tuom pasinaudoja vadinamosios žemų sąnaudų (daugelis įpratę vadinti tokias bendroves “pigių skrydžių”, tačiau originalus ir, mano manymu, absoliučiai teisingai “low cost” terminas reiškią būtentai tai) bendrovės, kurios sąmoningai vengia tarpininkų – nes tarpininkai vėliau apmoka sąskaitas.

Dėka teigiamo pinigų srautų balanso, aktyvią plėtrą vykdančios aviakompanijos turi galimybę net sukurti mini finansinę piramidę. Įsivaizduokite: aviakompanija kiekvieną mėnesį didina skrydžių skaičių po 10% – tai reiškia, jog gauna įplaukas į didesnį skrydžių skaičių (logiška – pritraukia daugiau bilietų pirkėjų), tuo tarpu apmokėti turi praėjusių mėnesių sąskaitas. Tokiu būdu nauji klientai apmoka buvusių keleivių sukurtas sąnaudas. Atsitiktinumas tai ar ne, tačiau mūsų kaimynų “airBaltic” finansinės problemos išryškėjo būtent tada, kai ši aviakomapnija nustojo plėstis (o 2007-2010 m. plėtėsi labai agresyviai, maždaug po 20% kasmet).

Grįžkime prie tipinės aviakompanijos pinigų srautų. Nors bendras balansas yra teigiamas, pinigai įplaukia ne vienodu tempu. Priežastis – aviacijos sezoniškumas. Pikas per vasaros atostogas ir Kalėdų šventes (kalbam apie Vakarų kultūros šalis, kituose kontinentuose gali būti kitaip).

Sausis yra tas mėnuo, kada aviakompanijos gauna mažiau įplaukų, o turi apmokėti didesnes nei vidutinės gruodžio sąskaitas.

Bilietus kalėdinių atostogų laikotarpiui visi būna nusipirkę iki gruodžio pradžios. Sausį keliautojams dar mažai rūpi vasaros atostogos. Didieji vasaros pardavimai prasideda vasario pabaigoje ir tęsiasi iki gegužės. Vasarą įplaukos didelės dėl pikinio keliautojų srauto, o rudenį besibaigiant vasaros atostogų laikotarpiui keleiviai pradeda rūpintis Kalėdų laikotarpiu supradami, jog laikotarpis yra trumpas, o skristi norisi visiems tuo pačiu metu ir skuba įsigyti bilietus.

Sausį aviakompanijos turi apmokėti gruodžio sąskaitas. Jos didesnės, nes didžiojoje Europos dalyje gruodį prasideda lėktuvų nuledinimo laikotarpis (nuledinimas yra sąlyginai labai brangi procedūra), o kalėdinio piko laikotarpiu daugeliui teko organizuoti papildomus reisus, samdyti papildomus darbuotojus šventiniam srautui aptarnauti ir t.t.

Sausis yra tas mėnuo, kuomet labiausiai prasilenkia aviakompanijų pajamų ir išlaidų kreivės.  Dėl tos priežasties ilgalaikius nuostolius patiriančios aviakompanijos ruoštis sausiui pradeda anksčiau ir didina kapitalą arba prašo akcininkų naujų paskolų. Kam nepasiseka to padaryti, nesugebėjimas apmokėti žiemos sąskaitų tampa paskutiniu vinimi karstą.

Šis įrašas parašytas „Pinigų karta“ ekspertų skilčiai ir jį galima perskaityti čia.

Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.

11 komentarai

  1. Jurgis - 2012 02 15, 18:54

    Trijų Skandinavijos šalių vyriausybės rengiasi parduoti nuostolingąją SAS
    http://ekonomika.atn.lt/straipsnis/102929/triju-skandinavijos-saliu-vyriausybes-rengiasi-parduoti-nuostolingaja-sas

  2. Jurgis - 2012 02 15, 19:16

    Пассажиропоток „airBaltic“ в январе вырос на 2%

    LETA, 15 февраля 2012 г. 16:20

    Латвийская национальная авиакомпания „airBaltic“ в январе перевезла 190 966 пассажиров, что на 2% больше, чем за тот же период предыдущего года.

    В январе 2011 года было перевезено 187 236 пассажиров.

    В январе „airBaltic“ выполнила 3553 полета, что на 14% меньше по сравнению с тем же периодом прошлого года (4138 полетов).

    Заполняемость мест в самолетах „airBaltic“ в январе 2012 года составила 67% – на 9 процентных пунктов больше, чем в январе 2011 года.

  3. Jurgis - 2012 02 15, 19:34

    European airport passengers up 7% in 2011 to over 1.6 billion; which countries and airports saw highest growth?
    http://www.anna.aero/2012/02/15/european-airport-traffic-up-7pc-in-2011-to-over-1-6-billion-passengers/

    Ryanair’s new routes to Tallinn boosted Estonian traffic plus 38 % !

  4. Domas - 2012 02 15, 21:23

    vargšė Lufthansa, Miunchenas sniegu užverstas, skrydžius reik atšaukt, Frankfurtas streikuot ruošias, skrydžius reik atšaukt, Frankfurte naktiniai reisai uždrausti, …

    Na bent 747-8i išsivedė į lauką biškį :-)

  5. Jurgis - 2012 02 15, 21:28

    Skrydžio iš Varšuvos į Prahą metu mirė keleivinio lėktuvo pilotas

    Skrydžio iš Varšuvos į Prahą metu trečiadienį mirė Čekijos keleivinio lėktuvo pilotas, praneša agentūra AFP.

    Čekų oro bendrovės CSA atstovė sakė, kad orlaivį Prahos oro uoste saugiai nutupdė antrasis pilotas. Gydytojams 55 metų skrydžio kapitono gyvybės išgelbėti nepavyko.

    „ATR 42“ tipo lėktuvu skrido 46 keleiviai. Kokia piloto mirties priežastis, kol kas nežinoma. Oro bendrovės teigimu, keleiviams nė akimirką pavojus nebuvo iškilęs.

    Šaltinis: ELTA

  6. Marius - 2012 02 15, 21:37

    Beje Airbaltic beveik per visus lietuvisku TV kanalus apie savo ispardavima rekavo:)Na sitam straipsni ,puikiai paaiskinama priezastis ,truksta apyvartiniu lesu ir bandoma gauti ,bet kokia kaina…nesvarbu ,kad tie bilietai buvo zemiau savikainos,tiksals buvo vienas ,bet kokia kaina gauti iplauku (ten berods akcija buvo iki Vasario 13d)
    Na greiciausiai,gavo jie ta trukstama suma ,bet jiem nera labai kuo dziaugtis ,del bilietu kainos kuri buvo pardavime…reikes atidirbineti ,tuos nuostolingus reisus:)
    Na bus matyt del tu paciu Airbaltic,manau iki ateinancio Sausio m.,ir tada pasakos pabaiga..
    Airbaltic atveju viskas pastatyta ant „investuotojo“ kortos,bet zinant kokia siuo metu a/k pasiula tai vargu ar sulauks…

  7. Simonas Bartkus - 2012 02 15, 22:41

    Fraport streikas palietė ir mane – turėjau skristi ryt per FRA. Tačiau SMS žinute LH informavo ir pasiūlė re-route per VIE.

  8. Boeing - 2012 02 16, 16:23

    Tikrai, viskas taip logiskai isdestyta, kad nera prie ko prikibti

  9. Justinas - 2012 02 16, 17:38

    Beje, dar gerų naujienų Lietuvos aviacijai.

    WOW Air atidaro maršrutą Reikjavikas-Kaunas, vasarą skraidys pirmadieniais.

    http://www.visir.is/wow-air-flygur-til-lithaens/article/2012120219264

    Taip pat wowair.is

  10. Aloyzas - 2012 02 18, 13:52

    Trumpiausiai skraidžiusios aviakompanijos rekordas pasiektas ne sausį, o o 2004m. gegužę. Airijos JetGreen Airways skraidė vos vieną savaitę…

  11. Augustinas Žemaitis - 2012 02 19, 23:38

    Geras straipsnis.

    Tik de-icing lietuviškai atrodo yra „Antiledodara“, ne „Nuledinimas“.

Leave a reply