Kodėl į London City skraidys LOT ir kodėl tai labai gerai

   
     

Šiandien oficialiai pasirodė skelbimas, kviečiantis aviakompanijas teikti pasiūlymus ir gavus valstybės paramą vykdyti skrydžius iš Vilniaus į London City oro uostą. Galite susipažinti su visomis sąlygomis arba pranešimu spaudai. Parama vykdoma bendru Ūkio ir Susisiekimo ministrų įsakymu, o konkurso administratoriumi paskirti „Lietuvos oro uostai”.

Apie susisiekimą tarp Vilniaus ir Londono kalbama daug. Nuo tada, kai low cost bendrovės daugiau mažiau užpildė visą Europos žemėlapį tiesioginiais skrydžiais iš Vilniaus, Londono tema liko vienintele skambančia politiniuose sluoksniuose: „Wizz Air” ir „Ryanair” produktai į Lutono ir Stanstedo oro uostus, nors ir patogiais laikais, vertinami kaip nepakankamas verslui skirtas susisiekimas su svarbiausiu Europos verslo centru. „Investuok Lietuvoje” paskelbus ekonominę ir socialinę analizę dėl maršruto reikalingumo, tie patys ministrai paskelbė Vilnius-London City maršrutą „gyvybiškai svarbiu socialinei ir ekonominei šalies plėtrai”.

Tiesioginio susisiekimo su Londono City oro uostu neturi Talinas, Ryga, Helsinkis, Stokholmas, Kopenhaga, Oslas, Madridas ar Viena. Tačiau, visada sveikinu ketinimus lenkti, o ne vytis. Juolab, kad šie miestai gali pasigirti geresniu susisiekimu su kitais Londono oro uostais (Gatwicku ir Heathrow).

Kokios pagrindinės sąlygos? 

Ne mažesnis nei 98 vietų lėktuvas, ne mažiau kaip 6 (ir ne daugiau kaip 12) skrydžių per savaitę, išvykimas iš LCY oro uosto tarp 06.00 iki 10.30 val. arba nuo 16.00 iki 20.00 val. vietos laiku. Skrydžiai privalo prasidėti tarp 2019 metų kovo 31 d. ir birželio 1 dienos, vykti visus metus vienodu tvarkaraščiu (teisė atšaukti ne daugiau 3% skrydžių). Paramos dydis nėra ribojamas (teoriškai aviakompanijos gali prašyti visų sąnaudų ir protingos pelno maržos padengimo) ketveriems metams, tačiau valstybė gali paramą atšaukti, nenumatydama tam lėšų biudžete.

Kas galėtų dalyvauti?

London City yra labai specifinis oro uostas su labai trumpu pakilimo taku (1500 metrų) ir rimtais ribojimais – ne veltui pagal aptarnaujamų keleivių skaičių tai mažiausias oro uostas Londone ir tik keturioliktas Jungtinėje Karalystėje. Oro uostas veikia tik nuo 6:30 iki 22:30 darbo dienomis, nuo 6:30 iki 13 val. šeštadieniais ir nuo 12:30 iki 22:30 sekmadieniais. Kilimas iš oro uosto ypatingai status (5,5 laipsniu kampu, kai įprastinis 2-3 laipsniai). Dėl visų apribojimų, tik nedideli lėktuvai yra sertifikuoti skraidyti iš Londono City oro uosto. Nė vienas „Boeing” lėktuvas nėra sertifikuotas kilti iš LCY. „Airbus” turi tik sumažintos konfigūracijos A318 (32 vietų lėktuvas skraido su sustojimu Šanone į Niujorką) bei naujajį „Airbus A220-100” (geriau vis dar žinomą kaip „Bombardier CS100”), kuris yra didžiausias lėktuvas, galintis skraidyti iš London City.

Natūralu, jog maršrutu galėtų susidomėti aviakompanija, kuri jau bazuojasi London City oro uoste arba turi interesų Lietuvos rinkoje.

Kas bazuojasi London City?

Londono City oro uoste šiuo metu bazuojasi tik trys aviakompanijos: „British Airways” padalinys „BA CityFlyer”, „Cityjet” ir „Flybe”.

„Flybe” skrydžius iš LCY vykdo turbopropeleriniais „Dash Q400”. Šio lėktuvo skrydžio nuotolis greičiausiai negalėtų pasiekti Vilniaus, be to, tokiu lėktuvu konkurse dalyvauti negalima, nes jis turi mažiau nei 98 vietas. Galų gale, kas norėtų iki Londono skristi propeleriniu lėktuvu. Savo parke „Flybe” dar turi „Embraer 175” ir „Embraer 195”, bet šie modeliai nėra sertifikuoti kilti iš LCY.

„Cityjet” iš London City skraido tik vienu maršrutu – į Dubliną. Skraido „Avro RJ85” lėktuvais, kurie turi 95 vietas: vėlgi, neatitinka mažiausio vietų skaičiaus reikalavimo. Teoriškai jie turi sertifikuotus „Sukhoi Superjet” lėktuvus, tačiau kol kas jų nenaudoja skrydžiams į LCY ir, sklinda gandai, ketina atsisakyti šių Rusijoje pagamintų lėktuvų.

„BA CityFlyer” iš London City skraido „Embraer E170” ir „Embraer E190” lėktuvais. E170 neatitinka mažiausio vietų reikalavimo, o E190 pataiko kaip tik – įrengtos lygiai 98 vietos. Tačiau, BA labai reitai įsivelia į sandorius, kuomet atidaro maršrutus su valstybės institucijų taikoma parama.

Be to, Londone besibazuojanti aviakompanija, galėtų atitikti reikalavimus tik skraidydama rytais iš Londono, t.y. skraidyti ne dažniau negu kartą per dieną (išskyrus sekmadienius, kada rytais šis oro uostas uždarytas). Vakarinis reikalaujamas laikas netiktų: jeigu lėktuvas kiltų iš LCY 16 val. vietos laiku, tai Vilniuje nusileistų ±20:45. Iš Vilniaus galėtų kilti tik ±21:20 ir į Londoną atskristų tik ±22:20 vietos laiku. Tokiu laiku aviakompanijos neplanuoja skrydžių į London City. Šiuo metu, vėliausiai nusileidžiantis London City oro uoste lėktuvas yra 21 val. 30 min. besileidžiantis reisas iš Ženevos. Kodėl? Oro uostas griežtai užsidaro 22 val. 30 min, todėl aviakompanijos pasilieka mažiausiai valandą, galimiems vėlavimams dėl oro sąlygų, techninių ar operacinių priežasčių: jokios išimtys LCY oro uoste vėlavimams netaikomos.

Kokios aviakompanijos turi interesų Lietuvos rinkoje? 

Trys didžiausi Vilniaus oro uoste operatoriai – „Wizz Air”, „Ryanair” ir „Small Planet Airlines” – naudoja lėktuvus, kurie negali leistis London City oro uoste: yra per dideli. Visų tų aviakompanijų strateginė kryptis kita ir naivu būtų tikėti, jog būtent dėl vieno maršruto ir valstybės paramos imtųsi įsigyti visai kito tipo lėktuvus.

Lietuvos rinka labai įdomi „airBaltic”, tačiau ši bendrovė neturi tinkamų lėktuvų vykdyti skrydžius į London City. „Dash Q400” netinkami dėl per mažos talpos (ir skrydžio nuotolio). „airBaltic” plečiasi plėsdama „Airbus A220-300” lėktuvų parką, tačiau šis modelis nėra sertifikuotas leistis LCY. Sertifikuotas yra tik mažesnysis brolis „Airbus A220-100”, kurių „airBaltic” įsigyti neketina. Taip, tai yra to paties tipo lėktuvas ir teoriškai bendrovė galėtų sutarti su „Airbus”, kad vienas iš jiems pristatomų orlaivių būtų mažesnysis modelis, tačiau tam yra likę mažai laiko, be to vienas orlaivis visam parke sukeltų begalę operacinių problemų (techniniai gedimai, planinė lėktuvo priežiūra ir t.t.), nes kiti turimi orlaiviai negalėtų pakeisti net vienam reisui šiame maršrute. Susitarimas su „Airbus” turėtų būti pasiektas ypatingai greitai, o „Airbus” per kelis mėnesius turėtų pagaminti šį lėktuvą, nes, pagal paskelbtas sąlygas, bendrovėms už vėlavimą pradėti maršrutą numatoma 30 000 EUR bauda už kiekvieną neįvykdytą skrydį. Todėl, galimybė, jog „airBaltic” dalyvautų šitame valstybės kvietime yra tik labai teorinė.

Kiti Lietuvos rinkoje skraidantys vežėjai turi aiškų profilį – skraidina tik į savo hub’us – SAS į Kopenhagą ir Stokholmą, „Lufthansa” į Frankfurtą ar „Finnair” į Helsinkį (ne Europos Sąjungos vežėjai skraidyti šiuo maršrutu negali).

Tačiau, yra vienas vežėjas, kuriam šis maršrutas turėtų būti labai įdomus.

Kodėl „LOT Polish Airlines”?

Šių metų birželio mėnesį „LOT Polish Airlines” paskelbė, jog įsigis keturis „Embraer 190” lėktuvus. LOT regioninių lėktuvų pagrindą sudaro „Embraer 175” ir „Embraer 195” lėktuvai, todėl šis lėktuvų tipas yra nacionalinei Lenkijos aviakompanijai labai gerai pažįstamas. Tačiau, nei „Embraer 175”, nei „Embraer 195” negali būti naudojami skrydžiams į London City oro uostą. LOT atstovai neslepia – E190 įsigijimas susijęs su planuojamais skrydžiais į LCY.

Vos įsigiję lėktuvus, LOT paskelbė apie skrydžius iš Varšuvos į London City. Skrydžiai prasidės nuo 2019 metų sausio 7 dienos ir vyks 12 kartų per savaitę.

LOT turi interesų Vengrijos sostinėje Budapešte. Šią vasarą jie pradėjo skrydžius iš Budapešto į Niujorką ir Čikagą. Sekantis maršrutas, kurį LOT ketina atidaryti į London City – 12 skrydžių per savaitę iš Budapešto. Skrydžiai prasidės nuo 2018 m. vasario 19 dienos.

Kiekvienam iš šių skrydžių, kurie bus vykdomi po 2 kartus per dieną, reikalingi po vieną „Embraer 190” lėktuvą. Kaip skelbė, LOT tokių lėktuvų įsigijo keturis. Todėl, bendrovė gali atidaryti dar vieną maršrutą tokiu orlaiviu. Logiškai mąstant, ketvirtasis orlaivis gali būti naudojamas tiesiog LOT bendrame tinkle ir, esant reikalui, darbuotis kaip pakaitinis orlaivis viename iš trijų vykdomų maršrutų.

Taigi, labai logiška, jog „LOT Polish Airlines” dalyvaus šiame konkurse ir jį laimės. Tikėtina, jog Lietuvos pusės atstovai jau ne kartą bendravo su LOT atstovais ir žino jų interesus bei galimai žodinį patvirtinimą, jog šis projektas domintų LOT.

„LOT Polish Airlines” šiuo metu skraido penkis kartus per dieną iš Vilniaus į Varšuvą, o taip pat jos vardu ir kodu naudojasi estų „Nordica”, vykdanti skrydžius 2-3 kartus per dieną tarp Talino ir Vilniaus. LOT yra „Nordica” dukterinės kompanijos „Regional Jet” akcininkė, o „Regional Jet” vykdo skrydžius ir LOT, ir „Nordica”. Vilniuje jau yra LOT/”Nordica”/”Regional Jet” įgulų bazė.

Paskelbtame konkurse taip pat numatyta, jog negalima kliautis trečiomis šalimis, tai yra vykdyti skrydžius galima tik nuosavais orlaiviais. Taigi, negalima tikėtis jog kažkas iš esamų Lietuvos rinkoje veikiančių bendrovių išsinuomotų lėktuvą su įgula (wet-lease), kad vykdytų šį maršrutą.

Todėl, turim tik vieną realų kandidatą – „LOT Polish Airlines” vykdyti šį maršrutą bei keletą labai teorinių variantų („BA CityFlyer”, „Cityjet” ar „airBaltic”).

Drįstu prognozuoti, jog LOT dalyvaus konkurse ir taps jo nugalėtoja. Taip pat manau, jog bendrovė pasiūlys 12 skrydžių per savaitę, lygiai taip pat kaip iš Budapešto ir Varšuvos. Pagal konkurso sąlygas, geriau vertinami pasiūlymai, siūlantys didesnį nei minimalų skrydžių skaičių.

London City oro uoste nėra laisvų slotų išvykimams tarp 8 ir 9 val. ryto, todėl atvykimai į Londono City oro uostą turėtų būti vėlyvą rytą. Tai leis LOT, esant reikalui, sukeisti lėktuvus Londone dėl operacinių priežasčių.

Prognozuoju, jog skrydžių tvarkaraštis bus maždaug toks:
LOxxxx VNO0745 – 0845LCY E90 x7
LOxxxx LCY0915 – 1400VNO E90 x7
LOxxxx VNO1700 – 1800LCY E90 x6
LOxxxx LCY1830 – 2315VNO E90 x6

Rytinis skrydis nevyks sekmadieniais, o vakarinis šeštadieniais dėl London City oro uosto uždarymo.

Kodėl taip būtų ypatingai gerai Vilniui ir Lietuvai?

  • „LOT Polish Airlines” yra gerai žinoma bendrovė Lietuvoje, todėl distribucija ir marketingas nebus iššūkis. LOT vykdo tris skrydžius per dieną iš Varšuvos į Heathrow, atidarys po 2 kasdienius reisus iš London City į Varšuvą ir Budapeštą, todėl turės gana stiprias pozicijas Londono pusėje taip pat;
  • Skrydžių tvarkaraštis – tiesiog puikus. Galima galvoti, jog rytinė rotacija vyktų dar anksčiau, tačiau tai greičiausiai bus neįmanomą dėl laisvų slotų London City;
  • Visiškai naujas „Embraer 190” lėktuvas. Mano vertinimu, Embraer E-jet šeima yra pats patogiausias lėktuvas trumpo ir vidutinio nuotolio kategorijoje dėl 2-2 sėdynių ir ypatingai plataus fiuzeliažo;
  • LOT lojalumo programa yra „Miles and More”, o bendrovė yra „Star Alliance” narė, todėl neturėtų būti barjerų korporatyviniams keliautojams naudotis šiais skrydžiais.

Galima diskutuoti dėl kelių dalykų – ar tikrai šis maršrutas yra „gyvybiškai svarbus”; ar teisinga, jog realus kandidatas dalyvauti konkurse yra tik LOT; ar teisinga valstybei kištis į aviakompanijų konkurenciją. Tačiau atrodo, jog šie klausimai jau yra atsakyti ir traukinys nuvažiavęs – jį pakeisti gali tik Europos komisijos konkurso blokavimas arba ypatingai kietas „Brexit”, panaikinsiantis „Open Skies” režimą tarp ES ir Jungtinės Karalystės.

Tačiau, tikėtina, jog šio valstybės konkurso baigtis būtų labai gera visiems.

Labai sunku spėlioti, kokio dydžio paramos gali prašyti LOT iš Lietuvos Respublikos (matydama, jog konkurentų pasirodymas konkurse tik teorinis, ji gali būti motyvuota nesivaržyti taupyti), nes konkurencinė kova bus ypatingai sunki. London City oro uostas yra brangus operuoti (sudėjus visas rinkliavas ir valstybinius mokesčius, vien keleivio „išvežimas” iš LCY atsieis apie 70EUR), o vienos kėdės savikaina bus maždaug dvigubai didesnė už „Wizz Air” 230 vietų A321. Konkurse yra numatytas „rinkos kainos” reikalavimas, tačiau labai sunku jį nustatyti (su kuo lyginti? Su „Wizz Air” kaina į Lutoną ar SAS jungiamuoju skrydžiu į Heathrow?).

Ar įsivaizduojate kitą šio konkurso baigtį?


Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.

98 komentarai

  1. Vytautas - 2018 08 10, 22:49

    Nuostabi analizė ir įžvalgos. Tiesa sakant kitokios šio projekto baigties nė neįsivaizduoju – visos sąlygos atrodo puikiai priderintos LOT’ui :)

  2. Pranas - 2018 08 10, 22:59

    Čia viena kompanija jau pardavinėjo skrydžius iš Baltijos šalių į LCY, o rezultatas buvo toks:

    Thank you for using Estonian Air services.

    Your flights OV101 from Tallinn to London on 1 May 2013 has been cancelled.

    We hereby offer you the following options to reach your destination:

    1) 1-stop flight on the same day

    Flight nr. / date / route / departure time / arrival time
    OV354 01MAY VNO-TLL 1600 1700
    OV177 01MAY TLL-BRU 1730 1905
    SN2103 01MAY BRU-LHR 2120 2135

    Estonian skraidyti į LCY atrodo taip ir nepradėjo, deja įtariu su LOT gali būti panašiai. Ir net labiau ne vien su VNO skrydžiu, kiek su visu jų skraidymu į LCY.

  3. Spectator - 2018 08 11, 00:03

    Dar yra vienas variantas, kad niekas nedalyvaus šitame konkurse :) O jei viskas pavyks, kaip parašyta, tai bus vienas įdomesnių PSO maršrutų Europoje, įsivaizduoju, kad bus naudojamas kaip case study visoje Europoje :)

  4. Salininkų kaimas - 2018 08 11, 01:24

    Labai įdomiai surašyti apmąstymai, tikėtina, jog taip ir bus, visgi ateina mintis, kad Niekas nedalyvaus konkurse ir VNO eilinį sykį liks be Londono.

  5. Ugnius - 2018 08 11, 10:22

    Man įdomu kodėl lietuvių valdininkai pasirinko būtent LCY ? Na gerai, LHR turbūt nėra slotų. O kokios problemos su LGW ?

  6. Globetrotter - 2018 08 11, 10:40

    O BA su nakvyne Vilniuje neišsisuktų? O jei prireiks, galima ir rytinę rotaciją pridėti…

  7. Giedrius - 2018 08 11, 11:04

    Kodėl būtent 98 vietos? Čia gi puikus korupcijos pavyzdys. Negalėjo parašyt 90 ar panašiai…

  8. Tomas468 - 2018 08 11, 11:24

    O taip išeina, kad kai kurie WAW-VNO segmentai gaus capacity boost, nes bus vykdomi Embraeriu, ar tas Embraeris būtų bazuotas Vilniuje?

  9. Vytautas-NT - 2018 08 11, 12:08

    o tai reik suprast Cseries neteko net prekės ženklo? Nesugebėjo net Airbus-Bombardier variant įsiūlyti?

  10. Simonas Bartkus - 2018 08 11, 12:14

    Vytautas-NT: ne, CSeries nebėra – yra Airbus A220, du modeliai Airbus A220-100 ir A220-300. Visi vežėjai rebrand’inosi, „airBaltic” jau skelbia, jog Airbus’ais vykdomi maršrutai.

  11. Simonas Bartkus - 2018 08 11, 12:16

    Tomas468: jeigu išsipildytų mano teorija, kad 2x daily LOT skraidytų VNO-LCY, realiai nelabai ir liktų vietos kitiems segmentams vykdyti. Šiaip ir dabar kartais LOT atskrenda ir su E195, naudoja ir Dash, ir, dažniausiai CRJ900, tai nemanau, kad tai keistų kažką.

  12. Simonas Bartkus - 2018 08 11, 12:19

    Globetrotter: teoriškai galimas variantas, tik tada sakyčiau tikslo nepasiektų – geras produktas būtų tik iš Lietuvos keliaujantiems ir labai blogas produktas keliaujantiems iš Londono pusės.

  13. Vytautas-NT - 2018 08 11, 12:37

    Gaila Series. Bet panašu, kad greit ir Embraer nebeliks…

    Beje, o sąlygose dėl LCY yra kažkoks lėktuvų užpildymo kriterijus? Ar skrendant ir su 20 keleivių paramai bus OK?

  14. Simonas Bartkus - 2018 08 11, 12:40

    Nėra jokių reikalavimų užpildymui – vienintelis reikalavimas yra „flight tickets are sold at market prices”.

  15. gabrielius - 2018 08 11, 17:11

    Ar LOT nebandys suderinti skrydžius į LCY prie transferių iš WAW ir TLL? Tokiu būdu VNO taptu mini LOT hubu.

    Ar atsiras skrendančių į LCY iš WAW per VNO, tai atsakusiu, kad jei Lenkijoje iš WAW į GDN skrenda per KRK, arba vice versa tai ir per VNO į LCY atsiras skrendančių.

  16. Vytautas-NT - 2018 08 11, 19:27

    O tai reik suprast po 1 EUR pardavinėt negalės? Ar kaip tik galės?

  17. trolis - 2018 08 11, 22:28

    Offtopic – korporatyviniai keliautojai tiesiog myli LOT uz ju myliu dosnuma – kolegai VNO-WAW economy generuoja 63 mylias, kai VNO-CPH, VNO-ARN, VNO-FRA bent po 600.

  18. Šarūnas - 2018 08 11, 22:52

    Trolis, pigiausias VNO-CPH, CPH-VNO segmentas generuoja 250 tasku.

  19. urandom - 2018 08 11, 22:52

    Hmm, man šiaip labai keista, kodėl tik LCY išskirtas konkurse. Kur LHR ir LGW?

  20. Vytautas-NT - 2018 08 11, 23:53

    Todėl had arti miesto centro. Heathrow slot’i kosmosą kainuoja. O Gatwick aktualus tik pietuose gyvenantiems…

  21. trolis - 2018 08 12, 09:06

    @Šarūnas – nuo avialinijų priklauso – šiuo atveju kalba eina apie A3 ir, jei neklystu, SAS duodamas minimalus skaičius yra būtent 600, kai LOT už net business atseikėja max 120 ar pan.

    Dar reikėtų dadėti kad VNO LOT yra didelis, bet prastas žaidėjas premium segmente – LOT neduoda fasttrack’o
    Ir lounge access’o net business keleiviams.

  22. Kardiobatonas - 2018 08 12, 15:10

    Man tai labiausia neramu, kaip Vytautui su viskiu HEL pavyko.

  23. Oleg - 2018 08 12, 17:24

    man taip pat idomu kodel kedziu kieki toki nurode konkurse. Nebent specialiai LOTui gamino ji.

    also, ar dabar nebutu geriausias laikas paverkslenti apie Air Lituanica ir skrydzius i LON? =]

  24. Linas - 2018 08 12, 19:31

    Man irgi įdomu, kaip Vytautui su JD pavyko? (Vis viluosi, kad pakvies „degustacijai” :D

  25. Dovydas - 2018 08 12, 20:27

    Ir man klausimas dėl 98 kėdžių. Kokia logika tokio reikalavimo?

  26. trolis - 2018 08 12, 21:05

    atmesti turboprop’us? bet tada salygose tiesiog galima irasyti, kad slamsto nesiulytu, nebent barrel roll darys kaip SEA

  27. Augustinas Žemaitis - 2018 08 13, 09:41

    @Dovydas – kaip suprantu, logika įviarių reikalavimų, kad liktų vienas vėžėjas-pretendentas. Dažnai Lietuvoje konkursų sąlygos surašomos taip.

    Kita vertus, turbūt ir „atviriau” surašius būtų ne daugiau kaip vienas pretendentas, ir kartu mažiau galimybių prie konkurso kabintis, skųsti. Na o objektyviai tai iš viso nėra svarbu, koks vežėjas, tol, kol tas vėžėjas atitinka tam tikrus pardavimo kanalų, žinomumo ir pan. kriterijus (kuriuos atitinka ne vien LOT, bet, aišku, daug aviakompanijų neatitinka).

  28. Simonas Bartkus - 2018 08 13, 10:51

    Man atrodo keli dalykai:
    – LCY/LHR/LGW klausimas: manau, LGW tenderis baigtųsi, kad jį laimėtų Wizz Air ir tokia galutinė baigtis netenkina valstybės. LHR nerealu, vienintelis kandidatas BA, o, matyt, jie jokio intereso nerodo;
    – mažiausių vietų reikalavimas, matyt, skirtas eliminituoti turbo-prop’ variantus.

  29. pliumbum - 2018 08 13, 10:59

    Tai ne geriau tada skrydžio trukmės reikalavimas? Ar turboprop savaime yra blogis?

    O dėl Wizz – negalima įkalti reikalavimų, kad vežėjas privalo pvz. suteikti galimybę įsigyti verslo klasės? Arba kad privalo platinti bilietus per GDS, arba priklausyti aljansams?

    Nes aišku faina, jeigu viskas OK, bet su vietų reikalavimu tai sąlygos tampa tokios, kad visiškai akivaizdu, kam jos surašytos, ir norint galima eiti per teismus įrodinėjant. Jeigu jau rašai sąlygas vienam kandidatui – tai bent jau gudriau tai užmaskuok.

  30. Simonas Bartkus - 2018 08 13, 11:07

    Mano subjektyviu vertinimu, tai GDS platinimas ar priklausymas aljansams yra dar didesnis ribojimas, negu vietų reikalavimas. Nes vietų reikalavimas kartu yra ir pasiūlos dydžio klausimas bei efektyvumo klausimas. O GDS platinimas ar priklausymas aljansui toks tikrai dirbtinis, nes skrydžiai, kurie GDS prieinami nėra kažkuo geresni nei tie, kurie platinimi kitais būdais, o tie kiti būdai dar geresni ir efektyvesni gali būti.

  31. Simonas Bartkus - 2018 08 13, 11:16

    Vėlgi, mano teiginys poste, kad realiai kandidatas skraidyti yra LOT ir turbūt, kad kiti vežėjai nesusidomės, tačiau teoriškai konkursą gali sudaryti nemažai vėžėjų iš Europos:
    – BA CityFlyer su E190;
    – CityJet su Sukhoi Superjet;
    – AirDolomiti, Air Europa, Portugalia, Alitalia su E190 – visgi, šiais laikais oportunizmo gali įvykti;
    – Nordica įsives į fleetą dar ir Embraer’ius – oportunizmo jiems netrūksta.

    Tik darau prielaidą, jog realiai susodimės tik LOT. Iš kitos pusės – LOT variantas net geresnis už visus kitus išvardintus (na, nebent BA CityFlyer geresnė žinia būtų).

  32. Tomas468 - 2018 08 13, 11:47

    Pala, CRJ negali skraidyti į LCY, taip?

  33. Justas - 2018 08 13, 12:13

    @Simonai – galbut, ne taip supratau tavo minti, bet nesutinku, kad skrydziai nera geresni del GDS / aljansu. As noreciau tiketis, kad LCY skrydziu business case laikosi ant prielaidos, kad del situ skrydziu UK verslai/ finansinis sektorius noriau investuos i Lietuva, ir tiems dideliems verslams reikia mazinti hassle kiek imanoma. Ju galimybes isigyti bilietus per naudojamas sistemas (t.y. travel agents ir GDS) ta hassle sumazina iki minimumo. O renkamos mylios / loyalty benefits / ‘normalios’ avialinijos is aljanso ir pan daro itakos sprendimams skristi ar ne (nors ir nebutinai samoningai). O plius dar visokie interline / codeshare / rebookinimai / sudetingu itinearies sukabinimai ir pan.

  34. Simonas Bartkus - 2018 08 13, 12:24

    Aš iš esmės sutinku su tuo, bet sakau, kad toks gan soft’inis vertinimas ir ginčytinas. Ryanair bilietai irgi yra GDS. Dabar siūlo ir connections su Air Europa. Dabar turi pasirašę sutartis su Norwegian, Eurowings ir easyJet dėl rebookinimo. Turbūt nebėra agentūrų, kurios nepardavinėtų Ryanair ar easyJet. Mylios, ypač aljansinės patapo menkavertės, kai skrendi su LOT ir gali į Eurobonusą gauti 25 mylias. Arba skristi su Singapore Airlines 12 valandų segmentą ir gauti 0 į Miles And More.

    Bet – suprantu, aišku, kad kalba čia ne apie tai, ir LOT ar BA yra kitokia distribucija ir bookingų manage’inimas kitoks nei Wizz Air. Tiesiog čia nėra vertinimas juoda / balta. Juolab, kad yra nemažai tarpinių variantų (BT – nepriklauso aljansui, PINS izoliuota programa, bet turi kelias dešimtis interline ir codeshare; ar ex-Air Lituanica buvusi – GDS buvo, bet be loyalty ir vos keliais interline’ais bei ribotų šalių skaičiumi, kur dalyvavo BSP).

  35. Čiurlionis - 2018 08 13, 13:18

    Manau geriausias būtas riboti LCC, skiraint valstybės paramą, įtraukiant sąlygą, kad vežėjas užima ne daugiau, kaip 10 % VNO ar Lietuvos rinkos.

  36. Simonas Bartkus - 2018 08 13, 13:22

    Na, toks reikalavimas tai turbūt nepraeitų tikrai konkurencijos prievaizdų reikalavimų :) Nes, absoliučiai, matyt, neįmanoma rasti argumentų, kodėl vežėjas, užimantis 20% rinkos yra prastesnis, negu tas, kuris užima 1%.

  37. Čiurlionis - 2018 08 13, 13:38

    Aš galvočiau priešingai, kad siekiant didinti rinkos konkurencingumą ir išvengti kainų dempingavimo. Nors aišku tokie argumentai toli gražu retai neužkliūna konkurencijos tarnybai.

  38. Simonas Bartkus - 2018 08 13, 13:41

    Štai Švedijoje Nordica laimėjo konkursą ir vykdys maršrutą su valstybės parama (google translate vertimas):

    The Swedish Transport Administration has decided to award the regional operator Regional Jet OÜ traffic to and from Stockholm Arlanda on the lines Gällivare and Arvidsjaur. Air traffic, which will take place with the bombardier CRJ900 with 88-90 seats, starts on September 15th.

  39. Linas - 2018 08 13, 16:41
  40. Vytautas - 2018 08 13, 16:56

    @Kardiobatonas, @Linas – būtinai papasakosiu kaip seksis, kai tik grįšiu :)

  41. Surintas - 2018 08 13, 20:23

    Simonai, teko siandien sneketi su ministerijos atstovais, kurie kuruoja ir man teko matyti ta visa vendor case’a. Yra visiskai kita avia kompanija, kuri priskiriama sio tenderio laimejimui. As 99% buvau isitkines, kad tai yra LOT pries kelias dienas, bet… not even close, kad tai bus LOT’as. Jie eina su dideliu konkursu Rumunijoje ir parka „vedasi” ten. Bet izvalgos geros, labai patiko. Sekmes.

  42. Vytautas-NT - 2018 08 13, 21:55

    Įdomu, kaip sekėsi Cseries per Farnbourough parduot. Nes kažkaip nieko negirdėt.

  43. Wincas - 2018 08 13, 21:59

    Tikrai idomu kaip siaip prekyba vyko, nes Public pasirodymai buvo prasciausi kiek teko matyti ….

  44. Čiurlionis - 2018 08 13, 23:19

    Iš rumunų tik Tarom su A318?

  45. Srs - 2018 08 14, 03:19

    @Ciurlionis
    Tureta omenyje, kad LOT koncentruojasi i Rumunijos rinka, o ne vezejas is ten dalyvaus tenderyje.

  46. Spectator - 2018 08 14, 09:09

    LOT eina į Rumunijos rinką? Tik jų ten ir betrūko :) Bet jei tai ne LOT, tai kažkaip sunku įsivaizduoti, kas galėtų dalyvauti šitame konkurse. Galbūt ta pati Nordica pirks E-jets? Jie juk labai mielai skraido PSO maršrutus, o čia dar taip netoli jų namų bazės.

  47. Linas - 2018 08 14, 09:30

    @Vytautas-NT, @Wincas
    Airbus wins orders for 431 aircraft at Farnborough
    Airbus came into the show already with 177 single aisle and 84 wide-body orders in 2018, complemented by a pre-show order for 60 A220-300s.

    During the show, the company said it won further new business for 431 aircraft (93 firm orders and 338 MoUs). These 431 commitments comprise 60 A220-300s, 304 A320 Family aircraft, 42 A330neos and 25 A350 XWBs.

    Notably, the 42 commitments for the new A330neo includes both the -800 and -900 models.

    Following Farnborough, Airbus increased its grand total for the year to 752 aircraft (354 firm orders and 398 MoUs). The 752 commitments in 2018 comprise: 120 A220s; 481 A320 Family; 56 A330 Family, 75 A350 Family and 20 A380s.

    Eric Schulz, Airbus chief commercial officer said: “Our year to date and our end of show commitments confirm the strong market appetite for all our leading aircraft product families, from our newest member, the 100-150 seater A220, complemented by our A320 Family up to 240 seats, seamlessly connected to our wide-body family with the all-new A330neo and A350 XWB which span from 250-370 seats.

    „At the top end, our A380 is now opening new opportunities for the second-hand market.”

  48. Linas - 2018 08 14, 09:39

    Mano galva – labai neprastai su A220 pardavimais, turint mintyje, kad visai šviežiai pasikeitė brandingas iš C series į A220

  49. Simonas Bartkus - 2018 08 14, 11:18

    Liepos mėnesį VNO aptarnavo 478 933 keleivius, augimas 252%. Suprantama, pernykščio uždarymo efektas.

    Skrydžių skaičius išaugo 195%.

    Jeigu lyginsim su birželiu, tai liepą pervežta 2 tūkst. mažiau keleivių nei birželį, nors liepa yra viena diena ilgesnis mėnuo. Priežastis pagrindinė ta, jog čarterių segmente birželis yra piko mėnuo.

  50. Simonas Bartkus - 2018 08 14, 13:44

    Kas liečia gandus apie galimus rumunus ar panašiai – šiaip sakyčiau, kad būtų labai prastas variantas, jeigu atsirastų vežėjas su visiškai nežinomu brandu (net TAROM niekas nėra LT rinkoje girdėjęs) ir abejotina distribucija.

    Aišku, čia tokie savotiški rinkimai, bet britai vat apskaičiavo, jog Lutonas yra geriausias Londono oro uostas, o City blogiausias :)
    https://www.standard.co.uk/lifestyle/travel/best-airport-in-london-luton-a3910306.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1534170635

  51. Mindauqas - 2018 08 14, 14:33

    Taigi, gandai ne apie rumunus, o kad LOT eina į Rumuniją ir iš Lietuvos nebandys į City.

  52. Augustinas Žemaitis - 2018 08 14, 14:37

    @Linas – nežinau kiek iš viso brandingas rūpi tokioje oligopolinėje B2B rinkoje kaip lėktuvų gamyba. Tačiau kas gali rūpėti tai gamintojo galimybės įvykdyti užsakymą kaip sutarta (ką lemia pvz. finansinė padėtis), kas dabar sustiprėjo atėjus Airbus.

  53. Linas - 2018 08 14, 14:54

    esmė, kad Airbus gali parduoti geriau, nei patys Bombardier

  54. Simonas Bartkus - 2018 08 14, 16:49

    SCAT žiemos tvarkaraščiui neparduoda Vilnius-Astana. Nepamenu, ar ir planavo, kad bus sezoninis?

    Pagal statistiką, po 80 keleivių reise skraidino liepos mėnesį.

  55. Arnas - 2018 08 14, 20:10

    Simonai, skrydžiai bus, kai gaus slot’us

  56. Giedrius - 2018 08 14, 22:16

    O kodėl charter’ių pikas birželį? Europa atostogauja liepą, Lietuvoj nuo senų laikų man panašu rugpjūtis pagrindinis mėnuo.
    Dar per brangu lietuviam liepa?

  57. zuikis - 2018 08 15, 08:25

    Galvoju kiek uzdirba kelioniu organizatorius, jei perka charteri, bet parduoda 80-90% vietu? Turbut 0-2%, iskaitant neparduotu viesbuciu kaina.
    Beje, praeita savaite Dubline poilsiautojai su Cello neisskrido, nes agentura nesumokejo…

  58. dzin - 2018 08 15, 10:28

    @Giedrius spėju, kad
    birželį – mokslo metų pabaiga, tad kažkur reikia vaikus padėti, o liepą ar rugpjūtį jau ramiau būna, seneliams galima palikti ir pan.
    prastesnis dažniausiai oras birželį būna
    Be to, agurkai ir pomidorai dar neužaugę, kitus du vasaros mėnesius vakuoti žiemai reikia ;)

  59. Marius - 2018 08 15, 21:21

    Bravo! Malonumas skaityti!

  60. Jonas - 2018 08 16, 10:06

    Valstybės pagalba gyvybiškai svarbiam maršrutui turi būti patvirtinta EK, kitu atveju turi būti aiškus pagrindimas, kad tokia finansinė pagalba yra atsiperkanti, t.y. pagrįsti, kad yra tenkinamas privataus rinkos sąlygomis veikiančio investuotojo kriterijus, dėl ko tokia priemonė neturi būti laikoma valstybės pagalba.

    Kadangi EK tinklapyje sprendimo dėl paramos patvirtinimo gyvybiškai svarbiam maršrutui pateikta nėra, o taip pat iš viešos informacijos galima spręsti, kad išsamaus tokios pagalbos ekonominės naudos vertinimo nebuvo atlikta, šios iniciatyvos sėkmė – miglota.

  61. Vardas - 2018 08 16, 11:45

    Bet ar tai yra pagalba? Man labiau panašu į paslaugos pirkimą, nes skelbiamas konkursas, kuriame teoriškai gali dalyvauti visi vežėjai.

  62. Jonas - 2018 08 16, 12:14

    Pagalbos gavėjų konkursavimas neeliminuoja neteisėtos valstybės pagalbos rizikos. Konkursas, kurio tikslas atsirinkti kriterijus tenkinantį ir mažiausios kompensavimo sumos prašantį vežėją, yra tik vienas teisėtos valstybės pagalbos kriterijus.

  63. DJ - 2018 08 16, 12:39

    O man labiau primena PR’ą ir desperaciją. Iki rinkimų laiko nedaug, realių darbų SUMIN ir Vilniaus sav., apart PR’o, nepadarė, todėl belieka daryti tokius pirkimus. O kaip bus – jiems nerūpi. Ar Europos komisija neleis, ar aviakompanijos neateis, ar brangu – jiems dzin, nes tai bus jau po kitų metų rinkimų.

  64. Tomas - 2018 08 16, 17:06
  65. Pranas - 2018 08 16, 17:40

    Tai Wizz už subsidiją galvoja atidaryti Palanga-Dortmundas :)

  66. Jurgis - 2018 08 16, 18:00

    Wizz Air’s New Direction — Western European Flights And Bases
    https://onemileatatime.com/wizz-air-western-europe-expansion/

  67. Linas - 2018 08 17, 08:19

    airBaltic Launches Flights from Riga to Stuttgart
    https://www.atn.aero/#/article.html?id=69214

  68. Linas - 2018 08 17, 08:26
  69. Linas - 2018 08 17, 08:40
  70. Besidomintis - 2018 08 17, 15:14

    airBaltic skraidys iš Talino į Malagą (2x weekly), Briuselį (3x weekly) ir Kopenhagą (4x weekly). Skrydžiai nuo birželio. Norėtųsi sulaukti naujienų iš BT ir VNO :)

  71. Spectator - 2018 08 17, 16:13

    Talinas – Malaga neblogas maršrutas, beveik 5 valandos skristi :) Įdomu, Vilnius patemtų maršrutą į Malagą, ar be šansų būtų konkuruoti su Ryanair Alikantėm ir pan?

  72. Linas - 2018 08 17, 16:33

    Kažkur gi reikia įdarbinti naujus lėktuvus… :)
    TLL smaugia pirmiausia, nes ten dar gyvas konkurentas… VNO gali palaukti, kol W6 susitrauks :)

  73. trolis - 2018 08 20, 10:27

    Nordica SAS’o CRJ prisirinko? Siandien i WAW skrido debrandintas SAS spalvu.

  74. Simonas Bartkus - 2018 08 20, 10:38

    Nordica įvairiu CRJ900 turi, kai kurie iš Estonian Air, kai kurie iš Air Nostrum, o paskutiniai keli delivery – ES-ACK, ES-ACJ, ES-ACM – yra buvę SAS lėktuvai.

  75. trolis - 2018 08 20, 14:04

    Ok, aciu! Buvau kazka praleides

  76. Mikas - 2018 08 20, 18:58

    Tai kad su ES-ACM aš dar gegužės pradžioj skridau, jau buvo be SAS logotipo.

  77. Linas - 2018 08 21, 08:46

    airBaltic Carries Over 450 000 Passengers in July
    https://www.atn.aero/#/article.html?id=69239

    BT džiaugiasi didesniu keleivių skaičiumi, bet LF sumažėjo, ar yra pagrindas dideliam džiaugsmui?

  78. Simonas Bartkus - 2018 08 21, 09:56

    Perėjimas prie didesnių lėktuvų turi savo kainą. BT switchino iš B735-B733 nemažai maršrutų į CS300, kurie didesni. Be to, šiemet nemažai plėtėsi – tai kad nukrito LF trumpu laikotarpiu, sakyčiau, natūralu.

    Vat, man įdomu kas dėsis su LF kai jie Dash keis į CS300, ypač feederiuose VNO-RIX, PLQ-RIX, TKU-RIX ir panašiuose – bus dar didesnis LF iššūkis.

  79. Pranas - 2018 08 21, 10:06

    VNO-RIX ir panašius visada lengvai galima užpildyt iki viršaus bilietais po 10 eur :)

  80. Simonas Bartkus - 2018 08 21, 10:53

    Kad jau paminėjau BT maršrutą RIX-TKU, tai pastebėjimas, kad nuo 2019 m. gegužės BT planuoja nuo 7x iki 11x weekly didinti skrydžių į Turku.

    Labai ankstyvi šiemet BT su 2019 m. vasaros planais.

  81. Pranas - 2018 08 21, 11:14

    Kad BT visada taip, pernai rugpjūčio 15 paskelbė šių metų vasaros kryptis, ten Malaga, Lisabona ir panašiai. Bilietai irgi tokiu metu pardavime jau buvo.

    Kažką mačiau kad vienas CS300 naktimis bus Vilniuje, bent jau nuo rudens 6 ryto reisas į Rygą su juo. Nežiūrėjau ar visada.

  82. Besidomintis - 2018 08 21, 11:29

    Taip,nuo žiemos sezono vakarinis BT iš RIX ir rytinis į RIX su A220. Šiuo metu naktimis BT sumaino savo B735 (atskridęs vakariniu reisu iš RIX sekančią dieną skraido iš VNO,kitas atskraidęs VNO kitą rytą skrenda į RIX). Įdomu kaip bus nuo žiemos sezono,nes apart AMS lyg daugiau niekur ir nesusitinka du BT Boeing’ai iš VNO ir RIX.

  83. Pranas - 2018 08 22, 01:28

    Wizz nusprendė žiemą nebeskraidyti RIX-BCN, perstumdė gerokai visą tvarkaraštį. Maža BT pergalė, jų reisas liks be konkurencijos.

  84. Rytis - 2018 08 22, 09:16
  85. Linas - 2018 08 22, 09:46

    Gal ir VNO nusileis kažkada netrukus ?
    Norwegian adds first B737 MAX 8s to native AOC
    https://www.ch-aviation.com/portal/news/70140-norwegian-adds-first-b737-max-8s-to-native-aoc

  86. Simonas Bartkus - 2018 08 22, 09:47

    Man visgi susidaro įspūdis, jog Ryanair nesiseka nei connecting flights, nei kitų aviakompanijų pardavinėjimai. Žadėjo per visą networką paleisti jungimus, o vis dar veikia tik per tuos pačius du oro uostus?
    Dėl jungimų kitų aviakompanijų, tai Air Europa buvo pajungta gan greitai, o dabar po metų pertraukos tik antra prisijungė – Air Malta.

  87. Simonas Bartkus - 2018 08 22, 09:53

    Linas: aš manau, kad daugiausia šansų, kad TK kažkuriame reise VNO-IST panaudos 737MAX – jie gan nemažai deliveries priima.

    Su A320NEO LH atskrenda gan dažnai į VNO.

  88. Linas - 2018 08 22, 10:33

    Dėl TK sutinku, tuo labiau, kad jie turės x10 weekly nuo S19

  89. Tomas468 - 2018 08 22, 14:25

    Gal jau nebe iš Atatürko, bet iš naujo atskris 737Max

  90. Simonas Bartkus - 2018 08 22, 14:48

    Naujo oro uosto kodas bus IST :) Ataturk oro uostas bus pakeistas į ISL (turbūt tol, kol bus uždarytas).

  91. trolis - 2018 08 22, 17:24

    https://www.youtube.com/watch?v=jdNDYBt9e_U – man atrodo jau buvo, bet still idomus – apie Siberian Corridor ir kodel Norwegian, Wow Air, Icelandair neskrenda i Japonija, Kinija ir pan.

  92. Augustinas Žemaitis - 2018 08 22, 20:35

    @trolis – įdomu, kiek čia realybės, kad „Rusija duoda teises skraidyti tik po vienai aviakompanijai iš kiekvienos šalies”, juoba kai iš karto taisyklei pasako išimtį? Kad nori daugiau pinigų, kurių low-cost nenori ar negali mokėti – logiška, kad uždraudžia skraidyti tam tikrų šalių aviabendrovėms priklausomai nuo politinių aplinkybių (pvz. Ukrainos) – irgi atitinka Rusijos politinį klimatą, tačiau taisyklė leisti tik vieną bendrovę iš kiekvienos šalies nelabai turi kokį logišką pagrindimą.

  93. Delta - 2018 08 22, 21:20

    Nu Rusijai pagrindimo nereikia :D

  94. trolis - 2018 08 22, 23:36

    ir man idomu, kiek tiesos, bet tas faktas minimas keliose vietose, kur kalbama apie derybas ir Norwegian kaltina ne Rusija, o Norvegijos authorities, kad neissprendzia sitos bedos:
    Norwegian’s hopes to expand its network east into Asia remain blocked by a decades old agreement between Soviet Union and Norway, Sweden, Denmark. The agreement, signed in 1956, prescribes that only one airline per country may have access to the ‘Siberian Corridor’, the highly coveted airspace offering the shortest route between Scandinavia and Asia. SAS, the flag carrier of Sweden, Norway and Denmark, currently maintains exclusive access to the airspace.

  95. trolis - 2018 08 22, 23:39
  96. Simonas Bartkus - 2018 08 23, 11:36

    Labai geras filmukas, bet linija, jog Rusija suteikia tik vienam vežėjui praskridimo teises iš vienos šalies, mano manymu, nėra teisinga. Nagrinėjami tik pavyzdžiai iš Europos pusės, tačiau iš Azijos pusės yra po kelis vežėjus – ANA ir Japan Airlines; Korean Air ir Asiana, keli Kinijos vežėjai.
    Tačiau, manau gerai išreikšta esmė – Rusija naudoja tai kaip stiprų derybinį įrankį ir taiko pasirašytas taisykles kaip konkrečiu atveju patogiau. Juolab, jog su ne viena šalim remiamąsi sutartimis, kurios pasirašytos dar taip tos šalies ir Sovietų Sąjungos.

  97. Linas - 2018 08 23, 15:15
  98. Besidomintis - 2018 12 28, 16:28

    Linai, senas straipsnis. Primera Air jau bankrutavę

Leave a reply