Kuo skiriasi „code-share” skrydžiai nuo jungiamųjų skrydžių

   
     

Dažnai pastebiu, jog kuomet kalbame ir diskutuojame apie naujus skrydžius, naujas skrydžių kryptis, imama ir supainiojami jungiamieji skrydžiai su „code-share” skrydžiais. Net nežinau ar pastariesiems yra lietuviškas terminas, todėl juos taip ir vadinsiu. Terminas „code-share agreement” yra verčiamas kaip „bendrojo kodo sutartis”, bet manau, nuo to visiškai nepasidaro aiškesnis.

Paaiškinsiu, kuo skiriasi šios aviacijos pasaulio situacijos lietuviškais pavyzdžiais.

Jungiamąjį skrydį galima apibūdinti įprastą praktiką, kuomet aviakompaniją X pardavinėja bilietus į aviakompanijos Y vykdomus reisus. Paprastai kompanija X daro taip, kad jos ir aviakompanijos Y skrydžiai sudarytų einamąją seką.

Labai geras pavyzdys yra kompanijos „FlyLAL” neseniai pradėtas tokio tipo bendradarbiavimas su „Virgin Atlantic” avialinijomis. Iš „FlyLAL” galima įsigyti skrydžius iš Vilniaus į Niujorką. Iš tiesų, parduodami du bilietai – Vilnius-Londonas su „FlyLAL” ir Londonas-Niujorkas su „Virgin Atlantic”. Jums sėdint „Virgin” lėktuve virš Atlanto, jūs neturėsite jokių ryšių su „FlyLAL”.

Kompanija „FlyLAL” tiesiog turi nemažą nuolaidą „Virgin Atlantic” bilietų pardavimuose – galbūt kartu su įsipareigojimu minimaliems pardavimams. Be to, bendro skrydžio kainą gali sumažinti ir savo skrydžio Vilnius-Londonas sąskaita.

Paprastai avialinijų alijansai daro jungiamuosius skrydžius su visomis tame aljanse esančiomis avialinijomis. Trys didžiausi pasauliniai avialinijų aljansai yra „Star Alliance” („vedančios” avialinijos jame yra SAS, Lufthansa, United Airlines, Spanair, Austrian ir kitos), „SkyTeam” (AirFrance, KLM, Alitalia, Aeroflot ir kt.), „OneWorld” (British Airways, American Airlines, Finnair ir kitos). „SkyTeam” aljanso nare ketino tapti „FlyLAL”, bet kalbos apie tai nutilo.

Jungiamųjų skrydžių atveju kompanijos nesiima derinti tarpusavio skrydžių tvarkaraščių, dažnai bagažą tenka kiekviename tarpiniame taške tenka registruoti iš naujo. Kaip ir „FlyLAL”/”Virgin” bendradarbiavimo atveju, jugiamasis skrydis net gali būti vykdomas iš skirtingų oro uostų – pvz. Londone atskrendate į Gatwick oro uostą, tuo tarpu didžioji dalis „Virgin” skrydžių (į kuriuos bilietus parduoda „FlyLAL”) yra vykdomi iš Heathrow.

„Code-share” yra gilesnis kompanijų tarpusavio bendradarbiavimo lygis. Paprastai „code-share” yra dviejų arba daugiau reisų atlikimas fiziškai vienu lėktuvu.

Kad nebūtų taip painu – pavyzdys. Vilniaus oro uosto skrydžių „lentoje” dažnai galima pamatyti, jog vienu metu leidžiasi lėktuvai iš to paties miesto, nors tvarkaraštyje matosi kelios eilutės – skirtingų aviakompanijų reisai su skirtingais skrydžio numeriais. Pavyzdžiui, šiandien 23:00 Vilniaus oro uoste „baigiasi” su skrydžiai Kopenhaga-Vilnius. Skrydžių numeriai – BT166 ir SK9666. Fiziškai oro uoste leidžiasi vienas „airBaltic” lėktuvas, kuris tuo pat metu vykdo du skrydžius – „airBaltic” skrydį Kopenhaga-Vilnius ir SAS skrydį Kopenhaga-Vilnius.

Paprastai „code-share” skrydžio atveju, aviakompanijos pasidalina fiziškai lėktuve esančias vietas ir kiekviena nepriklausomai viena nuo kitos parduoda bilietus į savo kėdes. Skrydį techniškai vykdo viena iš kompanijų, o skrydžio išlaidas dalijasi abi kompanijos proporcingai (arba viena kompanija už sutartą kainą tiesiog nuperka vienų skaičių X). Aišku, pardavus savo vietas, dažniausiai yra galimybė perparduoti ir kitai kompanijai „priklausančias” vietas.

„Code-share” sutartys pradėtos sudarinėti paskutiniame XX amžiaus dešimtmetyje – akivaizdus pavyzdys, kaip kylant aviacinio kuro kainoms pradėta „optimizuoti” kiekvieną skrydį.

„Code-share” sutartys sudaromos trimis tipiniais atvejais:

1. Kuomet stengiamąsi praplėsti savo skrydžių žemėlapį turint geras pozicijas viename ar kitame hub’e – oro uoste/skrydžių centre. Pvz. SAS turi platų tinklą Skandinavijoje ir daug keleivių susiveža į savo hub’us Kopenhagoje ir Stokholme, o „code-share” dėka gali praplėsti savo skrydžių žemėlapį į Vilnių. Pvz. SAS savo klientams gali pasiūlyti skrydį Geteborgas-Vilnius su persėdimu Stokholme.

2. Siekiant padidinti pasirinkimą keleiviams, „code-share” susitarimą sudaro dvi kompanijos, aptarnaujančios tą patį maršrutą. Pvz. šią vasarą „FlyLAL” skraidė Vilnius-Briuselis vieną kartą per dieną (tik vakarais), tuo tarpu „airBaltic” skraidė Vilnius-Briuselis taip pat vieną kartą per dieną tik rytais. Jeigu šios kompanijos būtų sudariusios „code-share” sutartį, jos galėtų „apsimainyti” pvz. 20 kėdžių viena kitos reisuose. Tuomet keleiviai galėtų skristi ir grįžti su tos pačios kompanijos reisais.

3. Siekiant išplėsti skrydžius į dar neatrastas teritorijas, dažnai siekiant išsiaiškinti paklausą skrydžiams. Pvz. jeigu „FlyLAL” sudarytų „code-share” sutartį su kokia nors kompanija ir pasiūlyti skrydžius Vilnius-Tokijas su persėdimu. Tokiu atveju, „FlyLAL” žemėlapyje galėtų nusipiešti tašką Tokijas, kadangi šį tašką pasiektų lėktuvai su „FlyLAL” šaukiu ir skrydžio numeriu TE XXX.

Lietuvos aviakompanijos yra mažos ir nepajėgios, todėl retas reiškinys, kuomet užsienio kompanijų lėktuvai skraidytų su lietuviškais šaukiniais. Tuo tarpu lietuviškos kompanijos dažnai skraido su užsienio kompanijų šaukiniais, kadangi didžiosioms kompanijoms neapsimoka atidarinėti reiso į Vilnių. „FlyLAL” taip bendradarbiauja su KLM (Amsterdamas-Vilnius), Aerosvit (Kijevas-Vilnius), Aeroflot (Maskva-Vilnius) ir kt. „airBaltic” daugiausia atstovauja savo vis dar mamą SAS ir NVS šalių aviakompanijas (reisuose į Rygą).

„FlyLAL” žiemos tvarkaraštyje atsiranda vienas „code-share” susitarimas, kada kita kompanija skraidys su „FlyLAL” šaukiniu. „FlyLAL” šalia tiesioginių reisų Vilnius-Madridas tris kartus į savaitę sudarė susitarimą su „Iberia” dėl kasdienio reiso į Madridą per Frankfurtą. Kasdien „Iberia” lėktuvai atliks „FlyLAL” vardu (kartu ir savo vardu) reisą Frankfurtas-Madridas, o „FlyLAL” klientai galės naudotis „code-share” susitarimo privalumais.

„Code-share” sutartys gali būti sudaromos net tarp kompanijų aptarnaujančių skirtingas transporto rūšis. Dažniausiai tai būna traukinys ir lėktuvas – „rail and fly”. Apie tokį variantą buvo pasigirdę kalbų iš „FlyLAL” ir „Lietuvos geležinkelių” pusės, bet, spėju, kol kas jie toli realybės. Tokiu atveju „FlyLAL” galėtų pasiūlyti reisą Telšiai-Amsterdamas. Telšiuose sėdate į traukinį, Vilniaus stotyje persėdate į traukinį Stotis-Oro uostas, o iš Vilniaus oro uosto skrendate į Amsterdamą.


Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.

10 komentarai

  1. Kazimieras - 2008 10 9, 20:28

    “FlyLAL” žiemos tvarkaraštyje atsiranda vienas “code-share” susitarimas, kada kita kompanija skraidys su “FlyLAL” šaukiniu. “FlyLAL” šalia tiesioginių reisų Vilnius-Madridas tris kartus į savaitę sudarė susitarimą su “Iberia” dėl kasdienio reiso į Madridą per Frankfurtą. Kasdien “Iberia” lėktuvai atliks “FlyLAL” vardu (kartu ir savo vardu) reisą Frankfurtas-Madridas, o “FlyLAL” klientai galės naudotis “code-share” susitarimo privalumais.

    Tai ka tiesiogiai nebus skrendama i Madrida? su persedimu Franfurkte?????

  2. Andrius Užkalnis - 2008 10 9, 20:56

    Geras paaiškinimas. Bet kokia veikla, skirta mitų apie aviaciją naikinimui, yra sveikintina.

    Norėčiau pridėti čia neaptartą klausimą.

    Rašote: „Jums sėdint “Virgin” lėktuve virš Atlanto, jūs neturėsite jokių ryšių su “FlyLAL”.” Deja, kalbant apie Jūsų mylių rinkimą Virgin Atlantic programoje, greičiausiai neturėsite ryšių ir su ja, nes labai daugeliu atveju avialinijos, pardavusios savo kėdes codeshare kolegoms, kartu atsisako ir lojalumo programos įsipareigojimų.

    Tačiau ir atvirkštiniu atveju klientas neišlošia: pvz., kai SAS pardavinėja BT bilietus su SK kodu, tai jokių Star Alliance taškų surinkti nepavyks (išskyrus EuroBonusą, kuris yra toks pat ir BT, SK).

    Keleiviai, pasiskraidę visokiomis Jugoslavų avialinijomis, į kurias bilietus guviai parduoda LH, nustemba sužinoję, kad jokių Lufthansa taškų negaus, nors ir kaina kaip LH, ir kodas LH.

  3. Simonas Bartkus - 2008 10 9, 22:20

    Kazimierai – trys kartus per savaitę „FlyLAL” skraidins tiesiogiai į Madridą. Papildomai dar kasdienis „code-share” per Frankfurtą.

    Andriau, nelabai supratau: apie kokius „Star Aliance” taškus kalbi? Didžioji dalis „Star Aliance” naudoja „Eurobonus” programą, išskyrus „Lufthansa” ir jos prieglobsčio kompanijos naudoja „Miles and More” ?

  4. Andrius Užkalnis - 2008 10 9, 23:01

    Nu atsiprašau. Star Alliance naudoja iš tikrų (pilnų) narių EuroBonus’ą tik SAS.

    Nei Estonia, nei AirBaltic, nei Blue1 nėra Star Alliance narės. Jie yra „regional members”, kuriems bendros StarAlliance privelegijų taisyklės negalioja.

    Lufthansa, LOT, Austrian, Swiss naudoja Miles&More. United, Thai, Canada, South African, Turkish, ANZ, ANA, US Air, Air China ir kiti turi savo programas.

    Duodu pavyzdį. Nusiperku iš SAS’o bilietus iš LHR į VNO, per CPH. Bilietukai marketinami kaip SK skrydis abiejuose segmentuose. Kodas ant boarding passo yra SK. Viskas SK. Ir ką? Su auksine StarAlliance kortele iš United CPH neleidžia į lounge, ir paaiškina: tai ne Star Alliance skrydis. Aš sakau, net jeigu SAS pardavinėja kaip savo ir rašo kaip savo? Tikrai taip. Mes parduodam kaip savo, bet privelegijos yra pagal tai, kieno metalas skraido. O metalas ne mūsų.

    Tas pats ir Vilniuje.

    Ir jokių United taškų negauni, nors lyg ir Star Alliance skrydį pirkai. Štai apie tai ir šneku.

    O prasidėjo viskas nuo pastabos, kad jeigu iš flyLAL nusiperki Virgin bilietą, nebūtinai lojalumo programos prasme Virgin jį užskaitys kaip Virgin. Gal taip, gal ir ne. Vienas iš kompromisų – už pigumą.

  5. Simonas Bartkus - 2008 10 9, 23:14

    Aišku, dabar supratau.

    Išties neįvertinau, jog „airBaltic”, „Estonian” nėra „Star Aliance” narės. Prisiminiau dar LOT, kuris bent jau prieš metus dar duodavo „Eurobonus” taškų, nors dabar žiūriu, kad jų programa yra „Miles and More”. o kad tavo parodytų atveju SAS neduoda lojalumo taškų – išties nežinojau ir su tokiu atveju dar nesu susidūręs.

  6. купить анаполон - 2014 08 28, 14:24

    Touche. Great arguments. Keep up the great effort.

    Feel free to visit my blog post … купить анаполон

  7. Thermo Slim - 2014 09 5, 09:51

    It’s actually a nice and helpful piece of information. I’m satisfied that you simply
    shared this helpful information with us. Please stay us up to date like this.
    Thank you for sharing.

    Here is my website: Thermo Slim

  8. sbea.businesscatalyst.com - 2014 09 7, 02:46

    What’s Taking place i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has helped me out loads.
    I’m hoping to contribute & aid different customers
    like its aided me. Great job.

  9. оxandrolon купить - 2014 09 25, 15:47

    С Хавин столько контента вы когда-нибудь
    с любых вопросов из plagorism или авторского права нарушении
    ? Мой сайт имеет много Эксклюзив содержанием
    я либо автором я или аутсорсинг
    но выглядит Много это появляются его всему веб
    без моего Авторизация . Знаете ли вы, какие
    методы , чтобы помочь предотвратить содержание от того, сорвал
    ? Я бы действительно ценю это.

    Visit my site – оxandrolon купить

  10. Lėktuvų bilietai į Niujorką - 2018 01 7, 23:51

    Šiuo metu dairinėjausi lėktuvų bilietų į Niujorką, tai yra nemažai už prieinamą kainą. Gal galit paaiškinti kas sukėlė tokį kainų mažinimą?

Leave a reply