Slepiama, bet akivaizdi propaganda

Grįžtu prie šiame tinklaraštyje jau svarstyto klausimo – mūsuose žiniasklaida vis dar neleidžia sau pripažinti, jog palaiko vieną ar kitą pusę. Visai tai priveda prie absurdiškų situacijų.

Pavyzdžiui, didžiausias šalies dienraštis „Lietuvos rytas“ išlaiko antrą Lietuvos krepšinio klubą. Jie to neslepia – komanda vadinasi dienraščio vardu! Tuo tarpu dienraštis „Lietuvos rytas“ kartas nuo karto dirbtinai prabrėžia, jog yra nešališkas – bet ar taip gali būti? Išdava – interneto komentaruose ir forumuose peno komentatoriams duoda straipsniai, kur „Žalgirio“ ir „Lietuvos ryto“ komandų fanai gali iki begalybės ginčytis, ar išspausdintas straipsnis yra akivaizdi propaganda, ar nešališkas vertinimas.

Dėl ko būtų galima tokį apsimestinį nešališkumą pateisinti? Vienas dalykas – oficialiai pripažinta propaganda skaitytojui yra neskani, kas gali iššaukti atmetimo reakciją.

„Lietuvos ryto“ žiniasklaidos koncerną papildė televizijos kanalas. Oficialiai „Lietuvos ryto“ dienraštis ir jo prie priedai toliau „nešališkai“ rašo apie televizijos kanalus. Tuo tarpu tik pažiūrėkite, kokią nematomą savo kanalo propagandą vykdo „TV Antena“.

„Penktą kanalą“ pervadinus į „Lietuvos ryto televiziją“, pasikeite šios televizijos programos spausdinimo vieta „TV antenos“ puslapiuose. Iš „mažųjų“ lietuviškųjų kanalų skilties „Lietuvos ryto televizija“ persikėlė į „didžiųjų“ lietuviškųjų kanalų skiltį – šia skiltimi prasideda dienos TV programos spausdinimas. Dar įdomiau – kanalų rikiavimas. „Lietuvos ryto televizijos“ programa spausdinama ketvirtoje vietoje, tarp „LNK“ ir „BTV“.

Kodėl spausdinant televizijų programoją, televizijų kanalai „TV Antenoje“ surikiuojami taip: LRT, TV3, LNK, Lietuvos ryto TV, BTV, LRT 2, TV1, TV6 … Akivaizdu, kad tokio rikiavimo motyvu negali būti reitingai, kadangi „Lietuvos ryto televizija“ renka dvigubai blogesnius reitingus negu TV1 ar TV6.

Atsiradus „Lietuvos ryto televizijai“, pasikeitė „TV antenos“ ketvirtasis puslapis, kuriame spausdinamos populiariausios praėjusios savaitės laidos. Anksčiau buvo spausdimi keturių kanalų populiariausių laidų trejetukai, tuo tarpu dabar – septynių. Kad „Lietuvos ryto televizijos“ reitingai neatrodytų gėdingai, šalia įdėtos ir populiariausios TV1 ir TV6 laidos. Dažniausiai, kartojami TV1 ir TV6 serialai surenka geresnius reitingus, nei autorinės „Lietuvos ryto TV“ laidos …

O paskutiniame „TV antenos“ numeryje atsirado „Simpatingiausieji“ – simpatingiausių 2008 m. TV laidų vedėjų rinkimai. Kokie pretendentai? Vedėjai iš LRT, vedėjai iš TV3, vedėjai iš LNK (o kodėl nėra Rūtos Grinevičiūtės?), vedėjai iš „Lietuvos ryto TV“ ir vedėjai iš BTV … Kodėl nėra TV6 ar TV1 laidų vedėjų (kad ir amžinai keikiamo Manto Petruškevičiaus ar populiariausios TV1 laidos vedėjos Solveigos Zubrickienės?) … Tiesiog, nematoma „Lietuvos ryto TV“ propaganda.

Klausimas paprastas – koks yra „TV antenos“ siekis? Paprastas atsakymas – kuriame objektyvumo įvaizdį, o propagandą paslepiame. Kas gali paneigti, jog neatsiras toks „generalinis direktorius“, kurio galvoje Lietuvos žiūrimiausių TV kanalų top-5 susidaro pagal tai, kaip „TV Antena“ išdėlioja kanalus TV programoje. O gal dar kur bus išgirdęs, kad „Lietuvos ryto televizija“ ketina tapti trečiu pagal žiūrimumą komerciniu kanalu. Rezultatas – klausimas už reklamos planavimą atsakingam marketingo specialistui – „o kodėl mes nesireklamuojam tam dideliam naujam kanale?“.

Dėl tos pačios priežasties LNK ir TV3 užsakinėja plotus spaudoje, kur spausdina savireklamines žinutes apie savo reitingus ir pasiekimus – čia tiems, kurie perka reklamos sekundes neskaičiuodami GRP ir TRP. Tik po tais straipsniais visuomet būna užsakymo numeris.

Ką „TV Antena“ turėtų daryti kitaip? Teisingi variantai būtų du.

Pirmas – oficialiai pažymėti, pavyzdžiui, žurnalo skiltyje, kur pristatomas turinys, autoriai ir viršelio fotografai. Ten galėtų būti pažymėta, jog „Lietuvos ryto televizija“ priklauso tai pačiai žiniasklaidos grupei, todėl šiam kanalui skiriamas didesnis dėmesys negu kitiems.

Antras variantas – įvesti logiškus argumentus, kas žurnale yra rašoma ir kodėl. Televizijos kanalai programoje gali būti sudėlioti arba pagal reitingus, arba pagal abėcėlę. „Simpatingiausiųjų“ rinkimuose reikėtų parašyti, kodėl buvo atrinkti šie pretendentai (populiariausiųjų laidų vedėjai? atsitiktinumas? redakcijos nuomonė?).

O „Lietuvos ryto televizijai“ linkiu, kad jūsų reitingai greičiaui pasiektų bent 2%. Kai kurių laidų turinys yra visai neblogas.

***

Tuo tarpu LNK tyliai atsisakė Algio Greitai autorinės laidos „Ali G“ stiliumi „Le Broniaus šou“. Vietoje jos, pusvalandžiu pailgėjo 5 vedėjus (Vaškytė, Saulėns, Vydas, Baublys ir Vaškytės krūtinė) turinti laida be turinio „Auksinė savaitės blykstė“.

Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.

13 komentarai

  1. RnG - 2008 12 8, 17:18

    taip ir liko neaišku – o kur problema? taigi „TV antena“ nesiskelbia „objektyviausiu žunralu apie TV Marijos žemėje“. plius, net ir vidutinių gabumu tautietis be vargo susieja, kad ir televizija ir žurnalas maitinami iš tos pačios kišenės. taip pat nereiktų nuvertinti ir mistinio „generalinio direktoriaus“. ar daug šiuo metu rasim tokių, kurie taip „ant durniaus“ planuotų reklamos lėšas?

  2. jo - 2008 12 8, 18:30

    Labai teisingai apie Auksine savaites blykste.

  3. Mantas - 2008 12 8, 18:50

    Na ką aš žinau… Man visas šis ilgas ilgas poleminis įrašas atrodo problemos išradinėjimas lygioje vietoje.

    Visi supranta, kad koncernas savo kanalą visada nušvies kiek palankesnėje šviesoje. O turint omenyje, kiek užsakomosios literatūros apskritai veisiasi LT spaudoje, Lietuvos Ryto „TV antenos“ nuodėmės jau ir nuodėmių nebeprimena.

    Ir šiaip pagalvojus: kad visos problemos vien iš tokių subjektyvumų susidėtų – Rojus žemėje būtų :)

  4. Blogorama #463 : nežinau.lt - 2008 12 8, 20:52

    […] – gal dar išliks pasirikimo laisvė. Nors pagundų iškrypti iš tako aplinkui – kiek nori: „Lietuvos rytas“ savo TV programoje žaidžia su TV reitingais ir pozicijomis, „Istorijos“ rašo užsakytas istorijas be numerių… kur jau čia etika ar […]

  5. ArtūrasOlšauskas - 2008 12 9, 01:09

    man gaila mano artimųjų, kurie nežino „kas kam priklauso“ ir pasiduoda smegenų plovimui. norisi institucijos, kuri įspirtų į šikną ir pareikalautų skelbti interesus. kaip vaistų reklamos paaigoje „šalutiniai poveikiai“.

  6. Deividas - 2008 12 9, 12:23

    Bet šiuo atveju niekas neslepia jokių interesų – viskas pavadinta vienu vardu ir visiem aišku, kad čia broliai ir sesės…
    O vat skaitytojai ar žiūrėtojai jau balsuos ar jiems priimtina tokios rūšies „propoganda“ ar nelabai.
    Dėl reitingų – aš gal nelabai gerai žinau situaciją, bet ar nėra taip, kad LR TV kaime nepasiekiama oro bangomis, o mieste nepamatuojama del ziurejimo per skaitmeninius kanalus. Todėl lyginti vien nuogus skaičius gal sunkoka vertinti…

  7. Simonas Bartkus - 2008 12 9, 12:33

    Aš šiuo pranešimu nenorėjau pasakyti, kad „Lietuvos ryto televizijos“ toks užslėptas propagavimas yra pats didžiausias nusikaltimas – tiesiog toks aiškus ir akis badantis pavyzdėlis, kad taip yra daroma.

    Visi žino, kad tos televizijos yra tas pats. Bet tada kodėl nespausdina jos programos pirmoje vietoje? Nes nerealistiška. Įrašėm ketvirtą, tai gal kas nors ir patikės, kad ši televizija yra ketvirta. Aišku, protingi supras. Bet čia tas pats atvejis, kaip ir su laida „TV detektyvai“. 10% visuomenės supranta, kad čia teatras – jiems televizija tai ir patvirtina. Tuo tarpu reitingus garantuoja likę 90%, kurie tai priima už gryną pinigą. Esu tikras, kad „Lietuvos ryto televizijos“ atvejis toks pat – žaidžiama su tais, kurie protegavimo nepastebi ir priima tai už teisybę.

  8. RnG - 2008 12 9, 14:51

    Simonai, tai tokiu pat principu galima būtų teigti, kad „TV antena“ proteguoja LTV, nes pagal reitingus ji gi ne pirmoji televizija mūsų krašte. galiausiai, jei baubų paieška nesusiaurintų matymo lauko, tai atkreiptum dėmesį į tai, kad pirmame programos puslapyje surašyti tie kanalai, kurie pretenduoja į nacionalinio statusą ir yra savininkams pagrindiniai, o antrame rašomi visi dukteriniai ir regioniai.

  9. Simonas Bartkus - 2008 12 9, 15:22

    LTV yra oficialiai pripažintas nacionaliniu transliuotoju – tai keičia esmę. Be to, kažkuriame laikraštyje mačiau, kad pirmose vietose spausdinama LTV ir LTV2.

    Į Nacionalinio transliuotojo statusą jokie kiti transliuotojai nepretenduoja – valstybė apsprendžia, kuris transliuotojas šį statusą turi.

  10. […] Bartkus pateikia išsamų komentarą kaip pasikeitė “Lietuvos ryto” pozicija televizijų atžvilgiu […]

  11. RnG - 2008 12 9, 20:21

    šiaip Visuomenės informavimo įstatymas teigia štai ką: „Nacionalinis transliuotojas – transliuotojas, kurio antžeminiu televizijos, radijo tinklu transliuojama programa yra priimama teritorijoje, kurioje gyvena daugiau negu 60 procentų Lietuvos gyventojų“ (2 straipsnis). ir valstybė (jos institucijos) nepriima jokių atskirų sprendimų, kam tą statusą suteikti ar nesuteikti.

  12. […] vedėju tą, kurio laidą žiūri nepilnas 1% žiūrovų? Sorry, bet netikiu. Čia įtariu propagandos tęsinys … Tik su suklastotais duomenimis. Galite sekti šio įrašo komentarus per […]

  13. магазины спортивного питания в запорожье

    Simonas Bartkus | Blog » 2008 » Gruodis

Leave a reply