Birželio mėnesio keleivių srautų rezultatai: ar „airBaltic” lėktuvuose daugiau lietuvių ar latvių?

   
     

Bendras keleivių skaičius birželį Vilniaus oro uoste buvo 90,1 tūkst. (skaičiuojam tik reguliariuosius skrydžius, be užsakomųjų). T.y. 9% daugiau nei šių metų gegužę, bet kritimas su praėjusiais metais išlieka apie 40%. Skaičiai „y-o-y” panašūs kaip ir vasarį-gegužę, o mėnesinis augimas – sezoninių svyravimų pasėkmė. Birželį atidarytas vienas naujas reisas – „Skyways” maršrutas iš Vilniaus į Stokholmą.

Lyderių rikiuotės nesikeičia, tačiau daugelis Vilniuje dirbančių užsienio avia bendrovių dėka sezoninio augimo gerino savo rekordus arba buvo labai arti jų.

Vilniaus oro uosto senbuvių rekordai

Visų laikų geriausius rezultatus Vilniaus oro uoste pasiekė „Czech Airlines”, pervežusi 11,3 tūkst. keleivių (užpildymas perlipo 75%), geriausią rezultatą nuo 2006 m. vasaros pasiekė „LOT – Polish Airlines” į Varšuvą išvežusi 4,9 tūkst. keleivių (90% užpildymas), veiklos rekordą pasiekė „Utair”, į Maskvą skraidinusi 3,7 tūkst. keleivių (~61%). Arti rekordo buvo ir „Lufthansa”, į Frankfurtą birželį skraidinusi 10,8 tūkst. keleivių su 80% lėktuvų užpildymu (geresni rezultatai, kaip ir LOT atveju, buvo 2006 m. liepą, kol tiesioginių skrydžių iš Vilniaus nebuvo daug).

Jau tradicija, jog Rygos kryptis kas mėnesį gerina rekordus – „airBaltic” į savo skrydžių mazgą birželį išsivežė 19,3 tūkst. keleivių, tačiau augimas lyginant su geguže yra tik 2%. Lėktuvų užpildymas nesiekia 50%, tačiau čia yra ir dažno tvarkaraščio ir reisų, rengiamų tik dėl lėktuvo pervarymo, pasekmė.

Stebuklingame lygyje toliau laikosi „Aer Lingus” Dublino reiso užpildymas (virš 95%), šiek tiek sezoniškai ūgtelėjo ir Briuselio, Kijevo ir Oslo keleivių skaičius bei lėktuvų užpildymas. Vienintelė birželį kritusi kryptis – Talinas, kurioje keleivių sumažėjo 25%. Beje, įdomu, jog beveik visus keleivius prarado „Estonian”, tuo tarpu „airBaltic” keleivių skaičius liko panašus kaip ir gegužę. Visgi, Talino kryptis sezoniška – vasarą verslo keliautojų tarp dviejų Baltijos šalių sostinių sumažėja (šiomis dienomis dažnai VNO lentoje pamatysite „Skrydis atšauktas” prie Talino eilutės).

Daugelis į Vilnių skrendančių oro bendrovių dabar dėl sumažėjusių skrydžių skaičiaus dabar turi galimybę raškyti uogeles. Pavyzdžiai, „Lufthansa” Vilniuje „turi” 10,8 tūkst. keleivių, Rygoje – 5,9 tūkst., į Taliną neskrenda. „Finnair” Vilniuje turi 8,4 tūkst. keleivių, nors arti esančiame Taline 11,9 tūkst., tačiau Rygoje tik 4,7 tūkst. „Czech” Vilniuje – 11,3 tūkst., Rygoje – 7,8 tūkst., Taline – 5,5 tūkst. LOT Vilniuje – 4,9 tūkst., Rygoje – 2,7 tūkst.

Esu tikras, jog liepą ne viena aviakompanija pagerins savo rezultato Vilniaus oro uoste rekordus dėl sezoniškumo – liepa ir rugpjūtis yra istoriškai patys geriausi mėnesiai Vilniaus oro uostui.

„Skyways” atidariusi reisą į Stokholmą per birželį pervežė 1,7 tūkst. keleivių, o lėktuvo užpildymas buvo kiek didesnis nei 40%. Kaip pirmam mėnesiui, per daug skųstis nereikėtų. Tuo tarpu keturias savaites vykdyti skrydžiai į Kopenhagą iš ties buvo labai mažai užpildyti – „Skyways” pervežė tik 450 keleivių, o lėktuvų užpildymas nesiekė 25%. Staigus planų pakeitimas atrodo nerimtai, tačiau yra suprantamas. Liūdnai atrodo tik tai, jog sustabdžius Kopenhagos reisą dabar kasdien 5 valandas „Skyways” lėktuvas Vilniuje stovi nenaudojamas – faktas, kad paklausa tokia, jog labiau apsimoka laikyti lėktuvą stovintį, o ne skrendantį. O „Skyways” turėtų galimybę pabandyti su „Fokker 50” suskraidyti vidurdienį kad ir į tą patį Berlyną, apie kurios krypties atidarymą buvo svarstoma.

Kas dedasi Rygoje?

Rygos oro uoste birželį buvo 370 tūkst. keleivių: 15,8% augimas palyginus su praėjusiais metais ir 9% augimas lyginant šių metų birželį su geguže. Visgi, vienas iš ant vienos rankos pirštų suskaičiuojamų oro uostų Europoje, kurių keleivių skaičius auga – tuo tarpu kai net britai, vokiečiai, ispanai ir skandinavai kritimą ima skaičiuoti dviženkliais skaičiais.

Tačiau jei skaičiuosime tik „airBaltic” rezultatus Rygoje, tai augimas su praėjusiais metais – net 35%, su praėjusiu mėnesiu – 12%. „Ryanair” rezultatas Rygoje palyginus su praėjusiais metais – augimas 14%, su praėjusiu mėnesiu – 2%.

Įdomu pastebėti, nors egzistavusių krypčių augimo vidurkis (eliminuojam naujai birželį atidarytus maršrutus) Rygos oro uoste lyginant birželį su geguže yra 7,5%, tačiau kryptis Ryga-Stokholmas neaugo visai. Matyt, atsiradusi tiesioginio „Skyways” skrydžio pasiūla iš Vilniaus į Stokholmą iš karto nuėmė keleivius nuo reiso per Rygą. Įdomu bus žiūrėti liepą ne tik „Star1” rezultatus, bet ir vertinti pokyčius iš Rygos į Dubliną ir Londoną.

Su NVS kryptimis „airBaltic” toliau vežimas sukasi sunkiais mediniais ratais. Keleivių skaičius neauga lyginant su praėjusiais metais ir nors skaičiai kai kuriomis kryptimis ir gražūs (pvz. Tbilisis – 2,5 tūkst. keleivių), tačiau atsižvelgiant į lėktuvų užpildymo rodiklius (o jie svyruoja apie 50%) ir neužimtos vietos kainą 4-5 valandų skrydyje, matosi, jog investicijos į šiuos maršrutus yra labai didelės.

Nuo birželio 1 d. atidaryta Dušambė – 800 keleivių per mėnesį, 29% lėktuvo užpildymas … 15 valandų užimtas lėktuvas ir 6 valandų skrydžio savikaina – investicija į maršruto atidarymą yra didžiulė.

Kaip „airBaltic” sekasi Kaune ir Palangoje?

Keleivių srautas tarp Palangos ir Rygos didėja. Balandį 2044, gegužę 2154, birželį – 2623 keleiviai. Birželį „airBaltic” organizavo 10 skrydžių per savaitę, lėktuvų užpildymas 65%. „airBaltic” ketina toliau didinti vietų skaičių šiame maršrute.

Į Kauno kryptį „airBaltic” įėjo iš karto su 13 savaitinių skrydžių, o pirmąjį mėnesį sulaukė 2200 keleivių. Lėktuvų užpildymas – apie 41%. Kaip pirmam mėnesiui tikrai neblogai, juolab, kad turbūt nėra keleivių, kuriems Ryga būtų galutinis maršruto tikslas.

Kokią įtaką „airBaltic” daro Lietuvos rinka?

„airBaltic” Rygos oro uoste „turi” 249 tūkst. keleivių (birželio mėnesio duomenys). B.Flicks sako, jog tik 17% jų sudaro latviai. Skaičius keistai mažas, matyt B.Flicks skaičiuoja tik latvius, kurie daro „roundtrip’us” iš Rygos, bet neskaičiuoja atvykstančių iš užsienio, kurių „roundtrip’as” prasideda ir baigiasi užsienio mieste. Kitu atveju, be tranzito išeitų, jog Rygoje keleivių mažiau net nei Vilniuje ar Taline.

Iš Vilniaus į Rygą „airBaltic” reisais atskirdo 19,3 tūkst., iš Kauno – 2,2 tūkst., iš Palangos – 2,6 tūkst. keleivių. Verslui apkarpius kelionių biudžetus, matyt, iš Vilniaus į Rygą kaip galutinį tikslą nebeskraido niekas, todėl darom prielaidą, jog visi keleiviai yra tranzitiniai. Reiškia, į bendrą statistikos katilą jų patenka dvigubai daugiau – 48,2 tūkst. keleivių iš 249 tūkst. yra iš Lietuvos oro uostų „atsivežtinis” srautas. T.y. – 19% visų keleivių.

Kitos didžiausios „airBaltic” tranzitiniai taškai: Talinas (30 tūkst. srautas – RIX-TLL maršrutas padvigubintas), Helsinkis (20 tūkst.), kiti taškai yra daug mažesni ir labai smulkūs (Tamperė, Tbilisis, Linčiopingas, Trondheimas, Linčiopingas ir t.t.), nors bendrame sraute sudaro nemažą svorį.

Dabar prielaida – kiek Lietuvos gyventojų keliauja į Rygą žemės transportu ir iš Rygos oro uosto tęsia kelionę tolyn? Mano spėjimas – apie 30 tūkst., jokių oficialių tyrimų apie tai nėra paskelbta. Iš tų 30 tūkst. gal 10 tūkst. keliauja „Ryanair” lėktuvais, o kiti su „airBaltic”. Jeigu darom tokią prielaidą, tai bendras lietuvių srautas „airBaltic” lėktuvuose per mėnesį sudaro 48+20=68 tūkst. keleivių. O tai yra ~27% visų „airBaltic” keleivių Rygos oro uoste.

Teoriniai pamąstymai

Klausimas dabar retorinis – ar „airBaltic” lėktuvuose yra daugiau lietuvių ar daugiau latvių? Realu, jog lietuvių srautas gali būti pralenkęs latvių srautą.

O ką tai reiškia efektyvumo prasme? Ogi tai, jog skaičiuojant pragmatiškai, tai „airBaltic” labiau „apsimokėtų” savo skrydžių bazę perkelti į Lietuvą.

Be abejo, persikėlimas, įgulos, skrydžių teisės, techninė bazė ir, svarbiausia, valstybinis palaikymas į mano pragmatinį pasiūlymą yra neįskaičiuotas. Tačiau ekonominė logika teigia, jog skrydžių bazę vertingiausia turėti kuo stipresnėje vidinėje rinkoje. O kur vidinė rinka stipresnė? …

Beje, „airBaltic” dekleratyviai teigia, kad jų vizijoje yra skraidymas ir iš Vilniaus oro uosto bazės. Tačiau ar tokie pareiškimai, kaip ir paskutinis „airBaltic” vadovo pasisakymas apie dabar jau tragišką Latvijos vidaus rinkos padėtį nėra spaudimo Rygai ženklai?


Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.

18 komentarai

  1. MP - 2009 07 22, 09:38

    Simonai, ko nemiegi?:)…
    Itikinamiausia, kad „Air Baltic” Latvijoje ir Lietuvoj paskelbta informacija apie keleiviu sudeti ir kartas nuo karto Flicko aplankomas Vilnius yra svelni spaudimo forma Rygai ir Latvijos vyriausybei – ziurekit, panasu, kad mes turime alternatyva… „Galvokit, vyrai, galvokit…. Mes juk ir iseiti i Vilniu galime…”

  2. Simonas Bartkus - 2009 07 22, 09:47

    Tai aišku, manau, garantuotai taip ir yra. Flickas gal pasidarys „O’Leary Baltic”.

    Beje, kažkurią diena su „google translate” prasinešiau pro latviškus forumus ir portalus, tai buvau nustebęs, jog latviai turi tiek neapykantos „airBaltic” – panašiai kaip lietuviai „Maximai”. Turėjau anksčiau mintį, jog galbūt latviai didžiuojasi šia kompanija. Tačiau labai nekenčiamas yra Šleseras, labai niekinamas jo pinigų plovimas ir bereikalingas Rygos tako ilginimas iš valstybinių pinigų, kuris niekam nereikalingas, kaip anekdotas vaikšto Flicko alga ir t.t.

  3. Labiau patyręs - 2009 07 22, 12:00

    @ Simonas – tai normalu, kad nemėgsta, juk mūsų braliukai yra, daug nesiskiriame :) Manau perkėlimas yra totaliai nerealus ir tai puikiai Ryga žino. Nors Ryga, kaip žinia jau nebe Ryga, o turkų valdoma kompanija :)
    Nelabai įsivaizduoju, kaip įmanoma būtu tai daryti LT, kai nebūtų valstybinio palaikymo, juk tik jo dėka airBaltic tapo tuo kuo yra dabar, o jei ateitų į LT tai nespėtų į teismus vaikščioti…

  4. Vytautas-NT - 2009 07 22, 12:49

    As manau,kad Lietuvos vyriausybe taip pat nemegsta AirBaltic. Gal pagaliu i ratus ir nekaisiotu, bet jokios pagalbos/paramos neteiktu. Nes Rygos priemesciu Vilniu padare Latviai, nutrauke tiesioginius skrydzius. Ir aciu jiems uz tai nieks nepasakys!

  5. Flyer - 2009 07 22, 14:15

    To Vytautas:
    Nes Rygos priemesciu Vilniu padare Latviai, nutrauke tiesioginius skrydzius.
    ================================================
    Padare tas,kuris padejo savo parasa sutikdamas FLY LAL parduoti i privacias (avantiuristu) rankas…….

  6. Labiau patyręs - 2009 07 22, 14:23

    @ Flyer – o į kokias reikėjo perduoti? Juk SAS siūlė ne vieną kartą…
    O kuo baigėsi airBaltic perdavimas, kaip tu vadini ne į avantiuristų rankas… Nes tie tavo vadinami avantiuristai juk veiklą vykdo – http://www.aviasg.com, tai kame problemos? :)

  7. Petras - 2009 07 22, 16:18

    Dušanbė, su n

  8. MP - 2009 07 22, 17:25

    Petrai, juokingiausia, kad abu pavadinimai, is esmes, teisingi…. Iki 1929 m. miestas buvo vadinamas Diushambe – su „m”. Pavadinimas kiles nuo miestelio, kuriame vykdavo pirmadienio turgus – Dyushambe-Bozor. Veliau miestas buvo padavintas Stalinabadu (visi suprantam is kur kilo pavadinimas:)…. Ir tik 1961 tapo Dushanbe su „n”. Bet vietiniai daznai vartoja ir Dusambe.

  9. Augustinas Žemaitis - 2009 07 22, 19:09

    Dėl išėjimo, tai jeigu Latvijos vyriausybė turi sprendžiamąjį balsą (51% akcijų), nemanau, kad išeiti gali kur nors Air Baltic, net jeigu Flikas ir norėtų. Pataisykite, jeigu kažkas pasikeitė.

    Dėl vien ekonominio kriterijaus, atmetus politiką ir kt., Simonas veikiausiai teisus.

  10. Audrius - 2009 07 23, 08:53

    to Labiau patyręs:
    Taigi SAS pats atsisakė pirkti LAL-ą! Be to, įtariama, kad jau tuomet už plačių SAS pačių slėpėsi BT.
    Aplamai, SAS nuolat vedžiojo mūsų Vyriausybę už nosies iki pat Fly LAL žlugimo.

  11. Labiau patyręs - 2009 07 23, 09:05

    @ Audrius – sutinku, kad SAS taip elgėsi, nes taip buvo pigiau. Bet kitas čia komentuojantis pasakė, kad LAL norėjo pirkti eilė didžiųjų a/k ir niekas jiems neleido. O realybėje iš pirkėjų buvo visi žinome kas :)

  12. Flyer - 2009 07 24, 10:12

    Patyrusiam:

    Isvis nereikejo perduot, o daryt kaip Latviai dare, kad kompanija dalinai priklausytu valstybei.
    O ne issipirkt viska, nuvaziuoti i dugna ir paskui visais imanomais budais prasyti valstybes paramos, kaltinant visus aplinkinius… juokinga ir tiek BIZNERIAI…

  13. Labiau patyręs - 2009 07 24, 10:25

    @ Flyer – paskaityk sekantį blog’o įrašą apie airBaltic prašymus paremti jų pusiau privačią kompaniją gerokai didesnėmis sumomis. Kaip tai pakomentuosi gudruti biznieriau? :)

  14. Flyer - 2009 07 24, 15:19

    Tai taip ir turi but, jei jau turi kontrolini paketa tai gal tegul prisideda prie finansavimo kompanijos , o jei neturi babkiu – lai parduoda kontrolini paketa

    O „avantiuristai” daug kur veikla vykdo: AgrovilGroup ir t.t klausimas kaip jie ta veikla vykdo”(isdurineja) visus ka gali, net savo akcininkus….!? ir kokios nuomones apie jos tie, kas susidure su ju vykdoma veikla…

  15. Labiau patyręs - 2009 07 24, 15:31

    @ Flyer – dviejuose paskutiniuose savo postuose pats sau prieštarauji. Tai parduoti, tai neparduoti, tai prisidėti ir t.t. Trūksta nuoseklumo tavo minčių reiškime – sunku pagauti ką norėjai pasakyti :)

  16. Flyer - 2009 07 24, 16:55

    Na matai, todel kad tu vienu metu kalbi apie 2vi kompanijas ir pats nebepagauni minciu….

    Kas liecia LALo tai mano nuomone nereikejo ji pardavinet, reikejo bent jau dali akciju palikt, ir dar ziuret kam parduoda. Nors ten viskas buvo isanksto aisku, kam bus parduota,konkursas tik akiu dumimas
    Kas liecia Baltiko, tai deja viska griauna latvijos sugriuvusi ekonomika, ir laikyti akmeni ant kaklo (latviu vyriausybe) su kontroliniu paketu yra sunku… todel manau arba jie babkiu lai duoda arba kontrolinio paketo atsisako…

    Tikuosi dabar pagavai mintis !? :)))

    Kazkas cia siule susitikima kabake :) prie alaus… AS UZ lieka laukt kitu atsiliepimu, ar nieks nenori avo kortu atskleist??!! :)))

  17. Labiau patyręs - 2009 07 24, 17:04

    @ Flyer – tai kas tada avantiuristai airBaltic atveju? juk kažkas tuos nuostolius turės padengti?

    P.S. dėl kabako ir susitikimo susitikimo SM aš mielai pasijungiu.

  18. Flyer - 2009 07 27, 07:45

    Patyres: Su tavim begalo galima diskutuot :)) …

    KAs liecia alaus as uz, o susitikimo su SM, kam to reikia, cia aplamai niekas nepalaiko sios idejos- rimti vyrai kibo !? :))))) Matyt idomus zmones slepesi po savo nikais ……

Leave a reply