Kokie yra oro navigacijos paslaugų kaštai?
Po straipsnelio „Kokie yra skrydžio vykdymo kaštai” sulaukiau tikrai daug reakcijų – ne tik komentarais, bet ir laiškais bei skambučiais – ačiū Jums.
Šeštu punktu mano skrydžio vykdymo kaštų matricoje įvardintas punktas „Navigacijos mokesčiai”. Šioje srityje tikrai buvau silpnas, todėl dėkoju visiems už patikslinimus. Pagal IATA duomenis, navigacijos mokesčiai sudaro 11% visų skrydžio kaštų (bet čia įskaičiuoti visi – administracijos, marketingo ir kt. kaštus, o ne tik kintamieji skrydžiui vykdyti, kuriuos nagrinėju aš)
Taip pat iš valstybės įmonės „Oro navigacija” atstovų sulaukiau detalaus ir aiškaus paaiškinimo, kaip yra apskaičiuojami mokesčiai kiekvienam skrydžiui – ačiū Jiems.
Buvau neteisus rašydamas, jog Lietuvoje navigacijos mokesčiai yra vieni didžiausių Europoje – tai neteisybė, matyt, mano smegenis praplovė aviacijos bendrovių atstovų pareiškimai šiuo klausimu. Įsigilinus į ES šalių tarifų lentelę matosi, jog Lietuvoje oro navigacijos mokesčiai yra mažesni nei ES vidurkis, be to, kaip minėjau, VĮ „Oro navigacija” savo pelnu „dalinasi” su oro bendrovėmis, jeigu tokį uždirba.
„Basic unit rate” (bazinis mokestis) Lietuvoje yra 48,81EUR, kai tuo tarpu ES vidurkis – 54EUR. Beje, didžiausiais navigacijos mokesčiais pasižymi Ispanija (84EUR), Belgija/Liuksemburgas (76EUR), Slovėnija (76EUR). Mažiausi navigacijos mokesčiai yra Armėnijoje (taip, ji priklauso Europos oro erdvei – 27EUR), Maltoje, Kipre, o tarp „rimtų” žemyno valstybių – Vengrijoje ir Serbijoje (apie 36EUR).
Oro navigacijos paslaugų tarifas susideda iš dviejų dalių – maršruto mokesčio ir terminalo mokesčio. Maršruto mokestis mokamas tų šalių oro erdvės valdytojams, kurių šalį lėktuvas kerta, o terminalo mokestis mokamas toms šalims, kuriose lėktuvas kyla ir/ar leidžiasi.
Maršruto mokestis apskaičiuojamas dalinant orlaivio masę iš 50 ir ištraukiant iš šio skaičiaus kvadratinę šaknį („Excel” tai užsirašo kaip SQRT(MOTV/50) (MOTV – orlaivio masė tonomis). Tuomet gautą skaičių dauginame iš bazinio mokesčio, kilometrų, kiek buvo skrista per oro erdvę bei daliname viską iš šimto ir gauname maršruto mokestį eurais. Jeigu skrydis pirmyn-atgal, tarifą dauginame iš dviejų.
Terminalo mokestis apskaičiuojamas tą patį skaičių SQRT(MOTV/50) padauginant iš terminalo vienetinės rinkliavos. Lietuvoje ši rinklava yra 162,54EUR. Visų Europos šalių šių rinkliavų rasti nepavyko, tačiau iš turimo sąrašo mažiausia rinkliava yra Italijoje ir Švedijoje (apie 85 EUR), didžiausia – Vengrijoje (365EUR), Lenkijos Krokuvos regione (350EUR).
Pastebėtina, jog kai kuri šalių terminalo rinkliava neigiamai koreliuoja su baziniu maršruto mokesčiu. Mažas maršruto mokestis – didesnė terminalo rinkliava. Lietuva, kaip minėjau, su mašruto mokesčiu yra žemiau ES vidurkio, su terminalo rinkliava – kažkur apie vidurį (skaičiavimas „iš akies” – ne visų šalių mokesčius žinau, kad paskaičiuoti vidurkį).
Taigi, grįžtu prie mano pavyzdžio – skrendu su „Boeing 737” pirmyn ir atgal į Londoną. „Mano” lėktuvas pakrautas, todėl sveria 60 tonų. Visus tarifus turiu, apart terminalo mokesčio Didžiojoje Britanijoje – prielaida, kad jis ~10% didesnis nei Lietuvoje.
Taigi – mano skaičiavimas, jog navigacijos mokesčiams atitenka 7000 litų buvo per mažas. Realios išlaidos oro navigacijos mokesčiams – >9000 litų skrydžiui Vilnius-Londonas-Vilnius.
Artėju prie „Excel” skaičiuoklės, kur būtų galima nesunkiai apsiskaičiuoti kiekvieno reiso kaštus – vienas sheet’as jau yra – oro navigacijos kaštų skaičiavimas yra aiškus :)
Galite sekti šio įrašo komentarus per RSS.
8 komentarai
Leave a reply
Simonai, tu neturejai omeny tarptautiniu marsrutu koridoriu. Pvz. skrendant i Vakarus, Kaliningrado sritis yra aplenkiama del leidimo skristi ir/arba navigacijos mokesciu. Taip gali buti ir su kitomis salimis. Taigi, 7000 Lt siam marsrutui yra arti tiesos. Be to, yra taikomos „nuolaidos” kaip 100 pirmu kilometru nuo pakilimo vietos skaiciuojami kaip pagalba, ar kaip cia pasakyt.
zuiki: čia kilometrai yra paskaičiuoti pagal realų atliktą skrydį. Tikiu, kad erdvės gali būti „aplenkinėjamos”, tačiau tokie lenkimai dažniausiai sueina į ilgesnį maršrutą.
Simonai, viena pastabele. Niekas neskaiciuoja nav mokesciu pagal tai kiek pakrautas skrenda tavo lektuvas :) Jie visada skaiciuojami nuo maksimalios orlaivio kilimo mases (MTOW)
OK, supratau. Tiesą sakant netgi žinojau, bet pamiršau ;-)
Ir tikriausiai naudojami ne kilometrai o jurmiles NM
Truputi uztikau is seniau idomia vieta – http://simonas.bartkus.lt/blog/2008/12/17/kaip-lojaluma-skatinti-rubu-ir-batu-parduotuvems/ Gal pratesiam diskusija? Laikai juk keiciasi :)
Užtikau detalų aprašymą kaip skaičiuojami navigacijos mokesčiai.
http://www.atmseminar.org/past-seminars/7th-seminar-barcelona-spain-july-2007/papers/paper_047
Kai kas neteisingai spėjo, jog atstumas matuojamas NM. Atstumas matuojamas km nuo taško, kuriame buvo įskrendama į kontroles zoną, iki taško, kuriame tą zona yra paliekama. Iš en-route atstumo atimama po 20 km leidžiantis ir kylant.
I do enjoy the manner in which you have framed this challenge plus it does indeed supply me some fodder for thought. Nonetheless, coming from just what I have witnessed, I only hope when the remarks pile on that folks keep on issue and don